Podcast spoort beleidsmakers aan om brede welvaart serieus te nemen

29 september 2023
Met een nieuwe podcast hoopt bijzonder hoogleraar Marcel Canoy beleidsmakers te inspireren om wetenschappelijke inzichten over welvaart toe te passen. Welvaart omvat namelijk veel meer dan alleen economische groei en gaat ook over de kwaliteit van leven. Maar hoe stuur je daar op?

In 'Welvaart, de brede podcast' gaan experts uit verschillende vakgebieden in gesprek over welvaart: wat is het, hoe meten we het en hoe kan het worden toegepast. Volgens initiatiefnemer Marcel Canoy is een gesprek over dat onderwerp hard nodig: “Er komen verkiezingen aan. Op thema’s als klimaat, migratie en ouderenzorg weten we dat het niet alleen om euro’s gaat. Maar hoe ga je daar mee om? Het toepassen van een brede visie op welvaart is dus hard nodig om op zulke thema’s verstandig beleid te voeren," aldus Canoy in een interview in economenvakblad ESB.

Het is volgens Canoy belangrijk dat het niet blijft bij een abstracte discussie over welvaart tussen economen onderling. Daarom nodigt hij in de podcast van ESB ook (oud-)politici en filosofen uit, met verschillende achtergronden en leeftijden. Onder andere demissionair Minister van Economische Zaken Micky Adriaanse en oud-premier Jan-Peter Balkenende zijn te gast in de podcast.

In de eerste aflevering is Kim Putters, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad en Hoogleraar Brede Welvaart bij Tilburg University, te gast. Die aflevering gaat over waarom een beter begrip van welvaart zo belangrijk is. Ook de decaan van VU School of Business and Economics, Arjen van Witteloostuijn, komt in de eerste aflevering aan het woord. In latere afleveringen komen meer hoogleraren van de Vrije Universiteit Amsterdam langs, waaronder Bas Jacobs, hoogleraar economie en overheidsfinanciën, Henri de Groot, hoogleraar Regionaal Economische Dynamiek, en Eric Bartelsman, hoogleraar economie.

De podcast van 14 afleveringen wordt geproduceerd door ESB en financieel mogelijk gemaakt door verschillende universiteiten, waaronder de Vrije Universiteit Amsterdam. Maartje Schulz van ESB presenteert de podcast, met als sidekicks afwisselend Marcel Canoy (naast hoogleraar gezondheidseconomie ook adviseur bij de ACM) en Jasper Lukkezen (ESB).

Luister de podcast

De eerste aflevering is nu te beluisteren via esb.nu en alle podcastapps