Thuis in Kampen zorgt ze samen met haar man voor twintig Oekraïnse familieleden, van wie er acht in haar huis wonen. Op de universiteit probeert ze de (gevluchte) Russische intelligentsia te helpen.
De film laat het dagelijks leven zien van de Theoloog des Vaderlands. Haar specialisatie is religie en theologie in de post-traumatische samenlevingen. Ze weet als geen ander dat in oorlog de ontmenselijking altijd op de loer ligt.
Andere kant
In het portret is voor het eerst ook een andere kant van Tolstoj te zien: als moeder en oma, thuis met haar man, haar trouwe hond, en tussen de bedrijven door als mantelzorger voor familieleden in binnen- en buitenland. Tolstoj blijkt gezegend met veel humor en ironie. Het leven is misschien al erg genoeg, en dan is het van belang om niet te vergeten te lachen.
Ze vertelt ook waarom zij ooit Rusland verliet en hoe ze zich als theoloog verhoudt tot de oorlog. Wat kunnen de uitwegen zijn uit deze oorlog? Pas met het beëindigen van het conflict zal Tolstojs eigenlijke werk beginnen. De vraag die haar academische leven definieert: hoe leef je verder na een collectief trauma, de duizenden doden, ontheemde burgers? Wat drijft haar om haar leven in dienst te stellen van religie en theologie in de post-traumatische samenlevingen?