Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Organisatienormen over relaties en prestaties beïnvloeden feedbackgedrag

Delen
20 september 2023
Sommige mensen ontwijken het geven van kritische feedback, terwijl anderen dit juist zien als een kans om te groeien. Onderzoek van organisatiewetenschapper Akvilė Bouwens van de Vrije Universiteit Amsterdam toont aan dat normen over relaties, prestaties en feedback binnen een organisatie invloed hebben op dit gedrag.

Wanneer een organisatie sterk de nadruk legt op het bevorderen van positieve relaties, kan dit ertoe leiden dat mensen negatieve feedback als bedreigend voor die relaties beschouwen. Aan de andere kant, wanneer de organisatie de focus legt op prestaties, zullen de werknemers feedback juist zien als een kans om die prestaties te verbeteren. Bouwens licht toe: "We zien dat de manier waarop organisaties feedback gebruiken van invloed is op hoe mensen feedback zoeken. Vooral in bedrijven waar duidelijke regels en verwachtingen zijn voor feedback en het normaal is om feedback te geven en te krijgen, zijn mensen eerder geneigd om feedback te vragen. Zij schatten de risico’s van het vragen van feedback dan lager in.”

Feedbacktraining niet voldoende

Uit het onderzoek blijkt dat het creëren van een effectieve feedbackcultuur meer vereist dan alleen training en het geven van het goede voorbeeld. Het houdt ook in dat organisaties rekening moeten houden met de normen voor prestaties en relaties. “Deze normen mogen niet leiden tot angst om feedback te geven door de nadruk op relaties, maar zouden juist moeten benadrukken hoe waardevol feedback is voor persoonlijke groei. Het hogere management kan hierbij helpen door te benadrukken dat feedback bedoeld is om te groeien, niet om te kwetsen”, zo geeft Bouwens aan.

Invloed management

Volgens Bouwens is het belangrijk dat mensen vrijuit kritisch en eerlijk met elkaar kunnen praten. “De resultaten tonen aan dat door een overmatige focus op positieve relaties, het geven van negatieve feedback riskanter kan voelen. Daarom is het essentieel dat het hogere management duidelijke normen van openheid vaststelt en deze praktiseert door zelf open te zijn en actief om feedback te vragen. Door binnen de organisatie kwetsbaarheden te delen en niet alleen successen, maar ook mislukkingen eerlijk te erkennen, kan dit worden aangemoedigd. Het hogere management moet hierbij zelf het voortouw nemen om een feedbackcultuur te bevorderen die de ontwikkeling en prestaties binnen de organisatie stimuleert”, concludeert Bouwens.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam