Opleiding Geneeskunde onder de aandacht bij Caribische scholieren

6 april 2023
Voor Caribische scholieren met een interesse in geneeskunde is het een logische stap om hun opleiding in Nederland te volgen. Zij hebben immers de Nederlandse nationaliteit en leggen een Nederlands staatsexamen af. Maar in de praktijk blijkt voor de scholieren de weg naar de Nederlandse geneeskundeopleidingen lastig te vinden.

De geneeskunde faculteit van de VU werkt voor de coschappen en de zorgstages nauw samen met de ziekenhuizen op de eilanden. Het was daarom voor Sheeney Magdalena (vierdejaars geneeskundestudent, afkomstig uit Curaçao) en Judith van Fraeijenhove (communicatiemedewerker en studievoorlichter) een logische stap om voorlichting over de geneeskundeopleiding van de VU te geven op middelbare scholen op Curaçao, Bonaire en Aruba.

Student in Amsterdam
Sheeney en Judith bezochten verschillende middelbare scholen met havo- en vwo-klassen. Ze vertelden de enthousiaste leerlingen en docenten over de studie geneeskunde aan de VU en de selectieprocedure, studeren in Amsterdam en het buddyprogramma. Ook vertelde Sheeney uitgebreid over haar ervaringen als student in Amsterdam. Als student die zelf van Curaçao komt en in Nederland studeert liet zij de leerlingen zien wat er mogelijk is na de middelbare school. Voor de scholieren die hun studiekeuze nog moesten maken was het erg prettig om op deze manier meer te weten te komen over studeren aan de VU en het studentenleven in Amsterdam.

Uitdagingen
Decanen op de eilanden staan voor een uitdaging: naast hun baan als docent doen zij het decanaat erbij, ze hebben beperkte middelen om de scholieren voor te lichten. Hierdoor missen scholieren goede informatie. De enige informatie die decanen hebben, komt van websites, studiereizen en de studie- en beroepskeuzemarkt. Elk jaar gaat een aantal Caribische middelbare scholen op studiereis naar Nederland (o.a. naar de VU). Daarnaast bezoeken jaarlijks medewerkers van een aantal Nederlandse universiteiten de studie- en beroepskeuzemarkt op de eilanden.

Factoren als financiën, huisvesting en cultuurverschillen spelen ook een grote rol. Daarbij ontbreekt soms ook een stimulans van familie om ver weg in Nederland te gaan studeren. Dayanara, decaan van Kolegio Alejandro Paulo op Curaçao vertelt: “We hebben leerlingen die heel intelligent zijn en een studie in Nederland inhoudelijk goed aankunnen, maar dit niet als een mogelijkheid zien omdat ze zich alleen al het vliegticket naar Nederland niet kunnen veroorloven.” Ook brengt de selectieprocedure veel onzekerheden met zich mee. Met name begrijpend lezen is voor veel Caribische studenten een uitdaging. Bijna alle numerus fixus opleidingen hebben een Nederlands taalvaardigheidselement als onderdeel van de selectie.

Buddy’s
Eenmaal in Nederland blijkt dat veel studenten erg moeten wennen: andere cultuur, vrienden maken, ver van familie, een ‘nieuwe taal’, etc. Sheeney is blij dat er voorlichting wordt gegeven aan Caribische studiekiezers: “Ik vond het spannend toen ik begon aan de studie. Ik had geen idee wat ik kon verwachten en ik was benieuwd naar de opleiding en de medestudenten. Het is fijn dat er gekeken wordt naar de begeleiding van Caribische studenten om hen voor te lichten en hen een zachte landing te bieden. Ik had dit jammer genoeg niet niet en moest in het begin 110% geven om de studie te volgen en daarnaast te wennen aan een nieuwe leefomgeving.”

De Faculteit der Geneeskunde VU heeft daarom een speciaal buddyprogramma voor deze scholieren. Scholieren die interesse hebben in geneeskunde worden gekoppeld aan geneeskundestudenten afkomstig uit het Caraïbisch gebied. Deze buddy’s kunnen de scholieren helpen door hun vragen te beantwoorden en advies te geven over het studeren aan een Nederlandse universiteit. Daarnaast zijn er online speeddates met buddy’s en studenten zodat scholieren kennis kunnen maken met meerdere geneeskundestudenten.

Koninkrijksbeurs
Momenteel zijn de vier landen van het Koninkrijk (Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten) bezig om een koninkrijksbeurs te introduceren. Met deze beurs kunnen studenten uit het Caribisch gebied gemakkelijker een vervolgopleiding volgen in Nederland.