Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Online media beïnvloedt je overtuigingen over klimaatverandering en de oorzaak

1 december 2023
Er is een positieve relatie tussen het vertrouwensniveau en het gebruik van media en het geloof in klimaatverandering en de menselijke oorzaak ervan.

Bovendien zijn de effecten van het gebruik van nieuwe of door gebruikers gegenereerde media (bijvoorbeeld bronnen op internet, zoals sociale media of blogs) op het geloof dat klimaatverandering echt is en door mensen wordt veroorzaakt, twee keer zo groot in vergelijking met traditionele of gecentraliseerde media. Volgens wetenschappers van de VU, Marit Bogert (ecologie en wetenschapscommunicatie, hoofdonderzoeker), Jacek Buczny (organisatiepsychologie), Jeffrey Harvey en Jacintha Ellers (ecologie en evolutie): "Het gebruik van media beïnvloedt je overtuigingen over klimaatverandering positief om in overeenstemming te zijn met de wetenschappelijke consensus, maar het gebruik van online media is veel effectiever." De resultaten zijn gepubliceerd in Environmental Communication.

Deze resultaten geven het belang aan van het opbouwen van vertrouwen in wetenschappelijke bevindingen en het maken van effectieve keuzes in mediatypen bij het communiceren over klimaatverandering. "In eenvoudige bewoordingen laat onze studie zien dat, alle bekende studies samengevoegd, vertrouwen hebben in wetenschap en kiezen waar je je informatie krijgt belangrijk zijn bij het vormgeven van iemands mening over klimaatverandering. Dus, de volgende keer dat je een bericht over klimaatverandering ziet op sociale media of het nieuws kijkt, onthoud dat jouw keuzes niet alleen bepalen wat je gelooft, maar ook ons gezamenlijke begrip van dit belangrijke onderwerp", benadrukt Bogert.

Effectiviteit van online media
Nieuwe media zijn interactiever en kunnen daarom effectiever zijn in het overbrengen van informatie. Bijvoorbeeld, de meeste mensen geven de voorkeur aan het kijken van video's boven het lezen van een lang nieuwsartikel. Inhoud op sociale media kan de psychologische afstand tot het onderwerp verminderen, omdat de inhoud die je ziet al gefilterd en aangepast is aan jouw voorkeuren, dus het kan het onderwerp al op een manier kaderen die toegankelijker of persoonlijker is voor een bepaald individu.

Er is onderzoek dat aangeeft dat de filterbubbels en echo chamber-effecten niet zo sterk zijn als vaak wordt aangenomen en dat echo chambers op één platform niet noodzakelijk overgaan naar andere platforms. "Omdat mensen vaak meerdere media en platforms gebruiken, is de kans klein dat ze overal in dezelfde echo chambers gevangen zitten. Dus online media-diëten kunnen gevarieerder zijn dan gedacht", aldus Bogert.

Klimaatverandering en meningen
In het complexe landschap van meningen over klimaatverandering bestaat er een consensuskloof tussen wetenschappelijke en publieke opinie over het bestaan en de oorzaken van dit probleem. 97% van de wetenschappers is het erover eens dat klimaatverandering plaatsvindt en veroorzaakt wordt door mensen, maar onder het publiek in veel landen is het percentage geloof in klimaatverandering veel lager.

In hun onderzoek wilden Bogert, Buczny, Harvey en Ellers begrijpen waarom, dus ze onderzochten twee factoren die van invloed kunnen zijn op de percepties van mensen over klimaatverandering: 1) hoeveel mensen vertrouwen hebben in wetenschap en 2) welke mediabronnen ze gebruiken. Bogert: "Ons onderzoek vergeleek en synthetiseerde de resultaten van veel studies in een meta-analyse, waarbij we naar alle resultaten van bestaande studies keken en het algehele effect van vertrouwen in wetenschap en mediagebruik op iemands overtuigingen over klimaatverandering extraheren.”