NVA-Autismecongres over diversiteit, gender en seksualiteit op de VU

9 november 2023
Congres van de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA), in samenwerking met het Nederlands Autisme Register (NAR) mede opgericht door de Vrije Universiteit Amsterdam (VU).

Op zaterdag 11 november 2023 vindt het jaarlijkse NVA-Autismecongres plaats. Het is een bijzondere editie, want naast het 45-jarig bestaan van de NVA, viert ook het NAR haar 10-jarig jubileum. Het thema van het congres is dit keer: Allemaal autisme, allemaal anders!

Diversiteit in autisme
De laatste jaren wordt steeds duidelijker hoe mensen met autisme onderling kunnen verschillen, maar ook hoe divers er over autisme wordt gedacht. VU-hoogleraar Sander Begeer (Diversiteit in Autisme): “Autisme heeft grote invloed op alle fasen van je leven, en op heel veel verschillende mensen. Het belang om alle kleuren van autisme te laten zien is de laatste jaren steeds groter geworden. Wat betekent het bijvoorbeeld voor iemand om de autismediagnose te krijgen met een migratieachtergrond? Heeft autisme invloed op je eigen seksualiteit? En, Hoe ervaren ouderen met autisme hun diagnose? Deze thema’s komen allemaal aan bod op dit komende congres. Dat is heel bijzonder, maar vooral noodzakelijk.”

Congresprogramma
Het volledige programma is inmiddels bekend gemaakt, waarvan we een aantal sprekers uitlichten. Een van de eerste sprekers is hoogleraar Sander Begeer die al lang onderzoek doet naar autisme en als voornaamste doel heeft om autisme niet meer als beperking te bestempelen. Hij wordt vergezeld door VU-masterstudent en schrijver Birsen Bazar. Zij heeft autisme en een migratieachtergrond en schreef over haar levenservaring al diverse boeken, waaronder “Ik wil niet meer onzichtbaar zijn”, over haar leven met autisme in een migranten cultuur in Nederland. Zij zal de onderzoeksresultaten van haar afstudeerproject presenteren.

Nederlands Autisme Register
Het Nederlands Autisme Register (NAR) is opgericht door de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) in samenwerking met de VU. Het register verzamelt gegevens over de levensloop van een grote groep mensen met autisme. Gegevens die ouders en mensen met autisme zelf met het register delen. Jaarlijks vullen zij een online vragenlijst in over hun eigen leven of dat van hun kind met autisme.

Begeer: “Het bijzondere aan het Register is dat we in gesprek gaan met mensen uit de doelgroep zelf. Op deze manier verzamelen we gegevens waarmee wij onderzoek kunnen doen die resultaten opleveren die mensen ook echt kunnen helpen. Sterker nog, de onderwerpen die op dit congres aan bod komen, zijn afkomstig uit de leden van het register zelf. Sommige vragen van hen over gender en seksualiteit hebben we al eerder onderzocht, maar staan dus nu centraal op een belangrijk landelijk congres.”

Aula van de VU (De VU stelt de Aula gratis beschikbaar)

Kaarten
Vanaf vandaag kun je toegangskaarten kopen voor het congres. Bekijk ook het programma.