Nominatie Carolyn Dexter Award voor hindoeïstisch perspectief op spirituele zorg

18 september 2023
Sharda Nandram, Puneet Bindlish en Gunjan Joshi van de VU-faculteit voor Religie en Theologie ontvingen een nominatie voor de Carolyn Dexter Award van de Academy of Management.

Hun paper Defining spiritual care from a Hindu perspective: lessons from the Dutch context werd geprezen om haar 'potentieel om spiritualiteit, management, maatschappij en zorgonderzoek en -praktijk vorm te geven'.

De Carolyn Dexter Award is een all-Academy award voor papers die het beste voldoen aan de doelstelling om de Academy of Management te internationaliseren.

Onderlinge verbondenheid
In hun studie definiëren Nandram, Bindlish en Joshi spirituele zorg vanuit een perspectief dat de onderlinge verbondenheid van geest, lichaam en geest benadrukt. Daarvoor gebruiken ze de Tarka-methode van het hindoeïstische filosofische systeem. Ze spitsen zich toe op de rol van spirituele zorg op werkplekken, wat een effectieve manier kan zijn om de gezondheid van werknemers te verbeteren.

Wetenschappelijk én praktisch succes
"Deze nominatie van een instituut als de AOM is zeer bemoedigend voor ons," reageert Nandram. "Het is een gevestigde wetenschappelijke gemeenschap waar rigoureus onderzoek belangrijk is en de acceptatiegraad van papers ongeveer 40% is. Ze trekken jaarlijks zo'n 11.000 deelnemers die de 26 divisies bezoeken. De hindoegemeenschap streefde naar een hindoeïstische geestelijke verzorging op universitair niveau in Nederland, en die tegelijkertijd verankerd is in haar traditie. Wij geloven dat we beide doelen hebben bereikt: zowel het wetenschappelijke als het praktische professionele doel. Erkenning krijgen op zo'n internationaal platform, maakt de nominatie voor ons des te specialer."

'Nieuw perspectief'
"De toepassing van oude hindoeïstische wijsheid biedt een nieuw perspectief, in lijn met de missie van de prijs voor grensverleggende verkenning", zegt Julie Storberg-Walker, voorzitter van de AOM-divisie Management, Spiritualiteit en Religie.

"Uw interdisciplinaire aanpak, samen met de gevolgen voor het welzijn van werknemers en de aansluiting op de visie van de 'toekomst van werk', belichaamt innovatief onderzoek. Uw werk krijgt niet alleen erkenning van collega's, maar heeft ook het potentieel om spiritualiteit, management, samenleving en zorgonderzoek en -praktijk vorm te geven."