Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Nieuwe manier van nudging leidt tot duurzamere maaltijd

16 oktober 2023
Als je mensen eerst zelf laat nadenken of ze duurzame keuzes willen maken in hun eetgedrag, wordt het makkelijker ze daarna een duwtje in de juiste richting te geven. Dat concludeert milieu- en gedragseconoom Sanchayan Banerjee.

Ons huidige dieet, met veel vlees en zuivel, stoot veel CO2 uit en past daardoor niet in wereldwijde klimaatdoelen. Nudging, het anders presenteren van verschillende voedselopties, is effectief, maar roept ook de vraag op of je mensen mag manipuleren tot het maken van andere keuzes. In een nieuw artikel in Nature Sustainability ontwikkelde Banerjee daarom de methode nudge+. Bij deze methode krijgen mensen een duwtje in de rug, maar pas nadat ze zelf hebben nagedacht over de keuze die ze willen maken.

Veertig procent effectiever

Banerjee en zijn mede-onderzoekers vroegen proefpersonen om eten te bestellen via een online menu. Bij een van de groepen pasten ze gewone nudging toe: deelnemers konden standaard alleen duurzame gerechten kiezen, tenzij ze deze optie zelf uitzetten. Bij een andere groep deden ze hetzelfde, maar vroegen ze deelnemers van tevoren om na te denken of ze zich wilden committeren aan een duurzaam dieet. Bij beide groepen leidde nudging tot duurzamere keuzes dan bij de groep die niet werd beïnvloed. Maar nudging+ verhoogde de effectiviteit van de nudge met maar liefst veertig procent.

Makkelijk te integreren

Volgens de wetenschappers zorgt de ingebouwde menselijke autonomie bij nudge+ ervoor dat consumenten minder weerstand voelen als ze richting een milieuvriendelijk dieet worden gestuurd. ‘Veel voedselleveranciers proberen duurzaam eten te promoten. Nudge+ is een kostenefficiënt middel daarvoor, want de korte momenten van zelfreflectie kunnen makkelijk worden geïntegreerd in bestaande platforms, zoals bezorgapps of kiosks’, zegt Banerjee. ‘We hebben er vertrouwen in dat onderzoek kan bijdragen aan het ontwikkelen van duurzame en blijvende gedragsveranderingen.’