Nadine Ketel ontvangt Veni onderzoeksbeurs

3 augustus 2023
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft econoom Nadine Ketel van de Vrije Universiteit Amsterdam een Veni onderzoeksbeurs toegekend waarmee ze kansenongelijkheid in het onderwijs gaat onderzoeken.

Ketel, universitair hoofddocent Economie, gaat de invloed van de omgeving en selectieprocedures op kansenongelijkheid in het onderwijs onderzoeken. Ze licht toe: “Een van de belangrijkste keuzes vroeg in het leven betreft het niveau en soort van het gevolgde onderwijs. Het doel van mijn onderzoek is  om te bestuderen hoe keuzes voor hoger onderwijs worden beïnvloed door iemands familie en buurt en te onderzoeken of toelatingsprocedures de toegang tot onderwijs beperken.” Ketel wil inschatten wat de langetermijneffecten zijn van  uitgeloot worden op de school van eerste voorkeur. “Maar ook in hoeverre directe familieleden en buren de keuze voor hoger onderwijs beïnvloeden en of selectie in het hoger onderwijs de bestaande kansenongelijkheid op basis van sociaaleconomische achtergrond vergroot”, aldus Ketel.

“Met mijn Veni-onderzoek hoop ik bij te dragen aan het verminderen van de kansenongelijkhe in het hoger onderwijs, door te onderzoeken wat de gevolgen zijn van selectie in het hoger onderwijs. Door de Veni-beurs krijg ik tijd om een belangrijk en erg relevant onderwerp te onderzoeken, in een tijd waarin veel veranderingen in het hoger onderwijs doorgevoerd worden”, zegt Ketel.

Over de Veni onderzoeksbeurs

De Veni onderzoeksbeurs van de NWO, met een maximumbedrag van 280.000 euro, wordt toegekend aan pas gepromoveerde onderzoekers met een excellent onderzoeksvoorstel. De beurs biedt onderzoekers de mogelijkheid om gedurende drie jaar hun ideeën verder te ontwikkelingen en stimuleert nieuwsgierigheid gedreven en vernieuwend onderzoek.