Marco van Gelderen trotse winnaar European Entrepreneurship Education Award 2023

20 maart 2023
Marco van Gelderen, gedragspsycholoog en hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft de European Entrepreneurship Education Award (EEEA) gewonnen. De EEEA wordt elk jaar uitgereikt door het Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship en de prijs erkent een individu of een organisatie die heeft bijgedragen aan de verbetering van ondernemerschapsonderwijs in de academische wereld in Europa.

De EEEA benadrukt het belang van onderwijs en leren op het gebied van ondernemerschap in Europa, stimuleert en bevordert innovatieve onderwijsmethoden binnen het vakgebied en verspreidt het ondernemerschapsonderwijs onder wetenschappers, beleidsmakers, praktijkmensen en mensen die betrokken zijn bij ondernemerschapsonderwijs op universitair niveau.

Marco van Gelderen is een belangrijke wetenschapper binnen de gemeenschap van ondernemerschapsonderwijs als het gaat om het onderwijzen en leren van ondernemersvaardigheden. Als psycholoog ligt zijn interesse in hoe individuen effectiever kunnen worden in hun dagelijks leven door ondernemend gedrag. Van Gelderen heeft ook een cruciale rol gespeeld bij het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve ervaringsgerichte lesmethoden om ondernemersvaardigheden te trainen door een op autonomie gebaseerde benadering als richtlijn voor ondernemerschapsonderwijs te integreren. Zijn lesmethoden zijn als gevolg hiervan met succes verspreid, niet alleen op zijn website, maar ook in verschillende cursussen en onderwijsniveaus aan verschillende Europese universiteiten.

Marco van Gelderen: "Het is altijd fijn om gewaardeerd te worden, hoewel ik nog vele anderen kan opnoemen die dezelfde waardering verdienen. Mijn dank gaat uit naar de Massey University en de VU School of Business & Economics. Beide gaven me de autonomie om te experimenteren met nieuwe leervormen."

Lees hier meer over de European Entrepreneurship Education Award.