Lifetime achievement award voor Paul van Lange

3 juli 2023
VU-hoogleraar Paul van Lange (Sociale Psychologie) krijgt een lifetime achievement award van de European Association of Social Psychology (EASP).

De rode draad in Van Lange’s loopbaan betreft het thema “trust and human cooperation”. Met uitgangspunten uit de psychologie, de economie, en de evolutionaire wetenschappen heeft hij nieuwe inzichten verschaft in tal van nieuwe wetenschappelijke vraagstukken. Naast zijn werk aan de VU is Van Lange verbonden als distinguished research fellow aan de Universiteit van Oxford, en zal binnenkort tevens werkzaam zijn als Global professor bij de Universiteit van Keulen. De award wordt uitgereikt op 2 juli 2023 op het congres van de EASP in Krakow.

Van Lange: “Ik ben zeer vereerd door deze award. Het is vooral erkenning voor mijn onderzoek naar de rol van reputatie en roddel bij het bevorderen van samenwerking binnen groepen, het belang van “social mindfulness” en Vitamine S (van Sociaal contact) bij ontmoetingen en de ontwikkeling van vertrouwen tussen mensen, waarom klimatologische verschillen een nieuw perspectief geven voor het begrijpen van planningscultuur, en waarom interacties in tweetallen een bijdrage kunnen leveren voor het verminderen van wantrouwen en vijandigheid tussen groepen.”

Nieuwe inzichten
Naast zijn eigen onderzoekswerk heeft Van Lange belangrijke handboeken geredigeerd en een bijdrage geleverd aan een nieuwe generatie van interdisciplinaire gedragswetenschappers. Tenslotte is hij nauw betrokken bij toepassingen van wetenschappelijke inzichten op klimaatveranderingen, vluchtelingen, en vertrouwen, onder meer bij het Amsterdam Sustainability Insititute (VU) en de Adapt Academy (Universiteit Utrecht), een interdisciplinaire onderzoeksgroep die zich richt op effectief leren van, voorbereiden op, en aanpassen aan maatschappelijke crises.

Lifetime achievement award
Eens in de drie jaar wordt de lifetime achievement award uitgereikt door EASP, een wetenschappelijke vereniging met ruim 1200 internationale wetenschappers. Een lifetime achievement award is een erkenning voor uitzonderlijke wetenschappelijke verdiensten op het gebied van de sociale psychologie gedurende een loopbaan. Het is een bijzondere erkenning niet alleen omdat de prijs een gehele carrière betreft maar ook een zeldzame prijs is die slechts één keer in de drie jaar wordt uitgereikt. Het is daarmee een uniek vervolg op de mid-career award (Kurt Lewin Award) die Van Lange in 2014 van de EASP ontving.