Lachen om Finance met een Nobelprijswinnaar

21 augustus 2023
Op 18 augustus vormde de aula van de Vrije Universiteit Amsterdam het podium voor een bijzonder evenement: een comedy talkshow over Finance. Het publiek maakte zo kennis met het onderzoek van diverse hoogleraren, waaronder de Finse Nobelprijswinnaar Bengt Holmström, terwijl er ook een hoop gelachen kon worden.

De Amerikaanse comedians Dhaya Lakshminarayanan and Sammy Obeid hadden de uitdagende taak gekregen om de Finance hoogleraren met humor aan de tand te voelen over hun onderzoek. Dat leverde veel boeiende gesprekken op. Zo deelde Bengt Holmström (MIT), die in 2016 de Nobelprijs voor Economie won, onder andere zijn kennis over slimme contracten. Werkgevers kunnen met hun werknemers afspraken maken over prestaties, maar het is de vraag of ze dan nog wel goed presteren op de onderdelen waarover geen afspraken zijn gemaakt. Het uitspreken van waardering voor zaken die moeilijker te meten zijn is ook heel belangrijk, onderstreept Holmström. Ook liet hij zijn licht schijnen over de financiële crisis van 2008, waarbij hij ook zijn Finse humor liet doorschemeren. “Mensen wijzen allemaal oorzaken aan voor de crisis. Maar het hele idee is misschien wel dat we niets weten,” grapte Holmström.

Na het gesprek met Holmström werden nog zeven hoogleraren Finance van over de hele wereld geïnterviewd. Onderwerpen zoals het belang van groen beleggen voor het klimaat, de prijs van data, de vooroordelen van investeerders in startups en tekortkomingen in het geheugen van investeerder kwamen aan bod. Halverwege de show was er nog een verrassing, toen de saxofoonspeler die de intermezzo’s verzorgde, ook een hoogleraar Finance bleek te zijn.

De comedy talkshow was onderdeel van de 50e jaarlijkse conferentie van de European Finance Association (EFA). Wetenschappers vanuit de hele wereld kwamen hier samen om hun inzichten met elkaar te delen. Om het jubileum te vieren, wilde organisator Albert Menkveld van de Vrije Universiteit Amsterdam het drie dagen durende congres bijzonder afsluiten. “Een comedy talkshow op een wetenschappelijk congres, dat leek me verfrissend! En iedereen was welkom, dus ook mensen van buiten onze bubbel konden zo op een toegankelijke manier kennis maken met ons onderzoek!” aldus de hoogleraar Finance. Extra bijzonder is dat Ed.Movie een documentaire opnam tijdens het congres en de talkshow, die in de nabije toekomst te zien zal zijn.