KNAW kiest nieuwe leden

25 april 2023
De KNAW heeft 18 nieuwe leden gekozen, waarvan hoogleraar finance Albert J. Menkveld van de Vrije Universiteit Amsterdam en hoogleraar orale functieleer Frank Lobbezoo van ACTA er twee van zijn.

De circa 600 leden van de KNAW zijn vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines. Een lidmaatschap is voor het leven. Op maandag 30 oktober worden de nieuwe Akademieleden geïnstalleerd.

Albert J. Menkveld, hoogleraar finance aan de Vrije Universiteit Amsterdam, is de meest productieve onderzoeker van Nederland op het gebied van economie en bedrijfskunde. Zijn werk gaat vooral over de rol van technologie in moderne financiële markten, zoals de hoogfrequente handel, waarbij elke nanoseconde transacties plaatsvinden. Hoe kan dit de effectenhandel ten goede komen of juist schaden? Ook onderzoekt Menkveld de rol van clearing houses, partijen die zorgdragen voor de afwikkeling van transacties. Deze zijn verplicht geworden na de financiële crisis van 2007-2008 om risico’s te verminderen, maar kunnen zelf ook weer risico lopen. Menkvelds onderzoek, waaronder een kritische evaluatie van veranderingen na de financiële crisis, is van groot belang om te begrijpen hoe financiële markten functioneren.

Frank Lobbezoo is hoogleraar orale functieleer, in het bijzonder de orofaciale pijn en disfunctie, bij het Academisch Centrum voor Tandheelkunde Amsterdam (ACTA, het samenwerkingsverband van de Faculteiten der Tandheelkunde van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam). Hij doet als tandarts onderzoek naar tandenknarsen; een vaak moeilijk behandelbaar probleem dat kan leiden tot pijnklachten en slijtage van tanden en kiezen. Zijn onderzoek laat zien dat tandenknarsen niet alleen een probleem is van het gebit en de kauwspieren, maar ook een aandoening met een gedragsmatige component. Het leidt tot vernieuwende behandelmethodes. Ook onderzoekt Lobbezoo de oorzaken en gevolgen van aangezichtspijn (pijn aan mond, kaken en gezicht) en van slaapstoornissen in relatie tot de tandheelkunde (bijv. obstructief slaapapneu).

Lees het persbericht van de KNAW over de 18 nieuwe leden hier. Het volledig overzicht van de 600 Akademieleden vind je hier en alle VU-leden hier.