Jammen met planten in het Lowlands Science lab

19 juli 2023
In het Lowlands Science Lab kun je dankzij biofysicus en artscience-onderzoeker Raoul Frese en kunstenaar-onderzoekers Christiaan Zwanikken en Marc Marc ervaren hoe het is om letterlijk in verbinding te staan met planten. De wetenschappers onderzoeken de werking van elektrische processen in planten en mogelijke toepassingen daarvan. Om deze processen inzichtelijk te maken, is er een enorme elektronische installatie ontwikkeld die de seintjes van de plant omzet in geluid.

Als deelnemer kun je dus waarnemen welke geluiden een plant produceert, maar ook horen hoe een plant muziek beïnvloedt. En dat niet alleen, door zelf onderdeel te worden van het circuit beïnvloed je als deelnemers het geluid dat wordt geproduceerd. Zo werk je als het ware samen met de plant en de machine om geluiden te genereren, dat, als je het goed doet, als muziek in de oren klinkt.

Interacties met planten
Samen met kunstenaar-onderzoekers Christiaan Zwanikken en Marc Marc ontwikkelde Frese de installatie om verschillende interacties met planten mogelijk te maken. De plantmachine op Lowlands is ontwikkeld om heel precies geluid dat planten zelf produceren te kunnen uitlezen. Frese: ''Er lopen continu elektrische signalen door planten, die kunnen worden omgezet in tonen. Dat zullen schelle tonen zijn, of juist lagere tonen. Daarnaast kunnen ook elektrische pulsen in de vorm van dansbare muziek als input worden gegeven. De plant zal daarop reageren en als wij dat uitlezen kun je horen hoe de muziek verandert.''

De onderzoekers hopen hiermee mensen te laten ervaren hoe het is om onderdeel te zijn van een samenwerking tussen natuur, technologie en mens. ''Je bent zelf echt een elektronisch onderdeel van de synthesizer via de plant'', aldus Frese. ''Deelnemers kunnen ook bijvoorbeeld de plant aanraken om te kijken of dat invloed heeft op het geluid.''

Snijvlak tussen kunst en wetenschap
Het onderzoek is onderdeel van een zogenoemd artscience project, waar het snijvlak van kunst en wetenschap centraal staan. Frese en collega’s willen dan ook dat de deelnemers weten hoe zij het systeem ervaren, zodat zij leren hoe artscience het beste naar buiten gebracht kan worden. De onderzoekers zijn er dan ook niet om de planten zelf te onderzoeken, maar om juist te laten zien wat ze hebben gemaakt en daar weer van te leren.

''Omdat we met onze methode over de grens van zowel wetenschap als kunst gaan en dus in een nieuw gebied belanden, vind ik dat we het effect dat de ervaring heeft op de deelnemer ook op een vernieuwende manier moeten meten. We weten nog niet precies hoe we dat gaan doen, maar we denken nu bijvoorbeeld aan het uiten van emoties en gedachten op een schilderdoek''. Ook worden de belevingen geregistreerd op film en audio en worden de deelnemers geobserveerd en ondervraagd om hun beleving in kaart te brengen.

Lowlands Science Lab is van 18 tot en met 20 augustus te bezoeken tijdens het festival in Biddinghuizen.