Na de afronding van hun onderzoek worden PhD-studenten geconfronteerd met een overvloed aan werk en keuzes. Waar moeten zij hun onderzoek publiceren? Hoe verloopt het review-proces? En welke stappen moeten zij ondernemen bij afwijzing van hun artikel? Tijdens het seminar kregen beginnende onderzoekers antwoorden op deze en vele andere vragen.
Passie als leidraad
Hilde van Wijngaarden, directeur van de Universiteitsbibliotheek, opende het seminar met een overzicht van de diverse diensten die de bibliotheek biedt aan onderzoekers. Dr. Peter Bloem, universitair hoofddocent verbonden aan de Learning & Reasoning Group (VU), deelde vervolgens zijn ervaringen in een uiterst persoonlijk verhaal over zijn schrijfproces. Hij benadrukte vooral het belang van het streven naar een effectief artikel, met als voornaamste advies: schrijf het artikel dat je wilt schrijven en schrijf met passie.
Onderzoek van hoge kwaliteit
Dr. Paul van Lange, hoogleraar Psychologie aan de VU en doorgewinterde auteur, redacteur en recensent, benadrukte eveneens het belang van passie als drijvende kracht in het verrichten van onderzoek. Hij deelde inzichten die hij opdeed in zijn streven naar het creëren van onderzoek van hoge kwaliteit. Ter afsluiting bood Dr. Paul Roos, gewaardeerde redactiedirecteur van Biomedicine bij Springer Nature, een uiterst dynamisch en praktisch perspectief op de redactionele aspecten van het publiceren. Hij nam de bezoekers mee door het indienings- en beoordelingsproces tot aan de keuze van het juiste tijdschrift, voorzien van concrete tips over de te volgen stappen.
Stof tot nadenken
Het was een leerzame en boeiende middag met interessante presentaties en een prikkelende discussie die voortduurde na de geplande eindtijd. Bezoekers kregen de gelegenheid om vragen te stellen aan de sprekers en aanwezige informatiespecialisten. Wegens het succes zal de Universiteitsbibliotheek dit evenement in 2024 opnieuw organiseren.