Interview door Mika Linse voor Vuurwerk magazine.
De pandemie bracht ingrijpende veranderingen teweeg in alle aspecten van het VU-onderwijs. Met de sluiting van de universiteitscampus en het stopzetten van face-to-face lessen werden docenten en studenten gedwongen zich aan te passen aan virtuele leeromgevingen. Hafermalz: "Hoewel dit zeker uitdagend was, leidde deze periode tot een heroverweging van onze onderwijsmethoden en zette dit het ABL-project in gang. We ontdekten dat online onderwijs in sommige gevallen efficiënter is, maar dat de campus nog steeds essentieel blijft voor persoonlijke ontmoetingen. En dat is een belangrijk aspect van ABL bij SBE: welke onderwijsvorm sluit het beste aan bij het leerproces van de studenten? Bijvoorbeeld, 1-op-1-gesprekken of kennisclips zijn zeer geschikt voor online onderwijs, terwijl in het fysieke onderwijs dieper op de leerstof kan worden ingegaan". Norman Seeger beaamt dit: "We zien dat studenten een zeer diverse groep zijn, dus een uniforme aanpak is niet wenselijk. Studenten hebben verschillende voorkeuren; sommigen gedijen beter bij fysiek onderwijs, terwijl anderen de voorkeur geven aan online colleges."
ABL biedt docenten een scala aan mogelijkheden om hun onderwijs te verrijken, maar implementeren zij dit in hun eigen onderwijs? "We hebben workshops georganiseerd waarin docenten hun ervaringen en methoden met elkaar konden delen. Dat was ontzettend waardevol, omdat docenten vaak geen inzicht hebben in hoe anderen hun colleges vormgeven. Niet alleen leren ze dan van elkaar, maar ook kunnen ze hun lessen beter op elkaar laten aansluiten, waardoor studenten duidelijkere leerlijnen krijgen. Het VU Centre for Teaching and Learning levert ook een belangrijke bijdrage door docenten te helpen bij het integreren van ABL in hun lessen ", zo geeft Hafermalz aan. Ook Seeger ziet de toegevoegde waarde van de workshops. "We willen voorkomen dat docenten vast blijven zitten in dezelfde bubbel en 20 jaar lang hetzelfde blijven doen. Door contact te maken met andere docenten binnen het studieprogramma kunnen ze kennis uitwisselen en elkaars werkwijze leren kennen. Het is belangrijk dat er enige consistentie is in de leerervaring, zodat studenten niet steeds geconfronteerd worden met nieuwe structuren. Maar binnen dat kader hebben docenten de vrijheid om bepaalde tools en structuren te gebruiken die passen bij hun vakgebied en de behoeften van de studenten. Deze diversiteit maakt het leerproces rijker."
Veel docenten doorbreken de traditionele structuur door een blok in meerdere delen op te delen. "In plaats van een blok van zes weken met één tentamen aan het einde, hebben we meerdere toetsingsmomenten geïntroduceerd. Hiermee zorgen we ervoor dat studenten regelmatig de stof herhalen en niet alles op het laatste moment hoeven te leren. Een student gaf een heel interessante opmerking in een evaluatieformulier, waarin hij zei dat hij de drie momenten van toetsing als stressvol ervoer, maar dit wel een betere methode vond dan één eindexamen. Dit symboliseert heel goed hoe ABL werkt. Als studenten de manier van toetsing van het eerste beoordelingsmoment niet goed begrepen of zich niet op de juiste manier hadden voorbereid, hadden ze nog twee andere kansen om zich te herpakken en beter te presteren." Daarnaast kunnen online tools de drempel verlagen voor het stellen van vragen. "Veel docenten gebruiken Mentimeter tijdens colleges, een online tool waarmee studenten anoniem vragen kunnen stellen over de stof die we behandelen. Hierdoor krijgen we feedback van studenten die in een volle collegezaal geen vragen zouden stellen", stelt Hafermalz.
Hafermalz benadrukt dat de sleutel tot het succes van het ABL-project ligt in het actiever en creatiever communiceren. "We hebben alle essentiële ingrediënten om het ABL-project tot grote hoogtes te brengen. Maar momenteel constateren we dat het voornamelijk beperkt blijft tot kleine, lokale kringen, en er zijn mensen die niet volledig op de hoogte zijn van onze inspanningen. Daarom is het van cruciaal belang om elkaar te verbinden en de kracht van activerend onderwijs wijd te verspreiden.” Seeger erkent de complexiteit van het betrekken van alle studenten bij het leerproces. "Het is niet altijd eenvoudig om iedere student bij ABL te betrekken en ervoor te zorgen dat de meerderheid er de vruchten van plukt. We moeten bovendien docenten vertrouwd maken met veranderingen en nieuwe ontwikkelingen, zodat ze ten volle kunnen profiteren van de ongekende mogelijkheden die ABL biedt," concludeert Seeger.