Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Hanneke de Pater-Bakker krijgt NWO-promotiebeurs voor leraren

Delen
23 juni 2023
Zin in lezen: op zoek naar zingeving en veerkracht - nieuw project toegekend door NWO

Hanneke de Pater-Bakker, docent aan de Christelijke Hogeschool Ede, heeft een promotiebeurs voor leraren toegekend gekregen door NWO. De beurs is bestemd voor onderzoek naar de betekenis van het lezen van religieuze bronnen in nieuwe gemeenschappen.

Gemeenschap en zingeving zijn belangrijke voorwaarden voor de ontwikkeling van veerkracht. Crisissituaties zoals de Covid-19 pandemie maken dit zichtbaar. In het onderzoek staat de ontwikkeling van zingeving in de context van tussenmenselijke ontmoeting en in interactie met religieuze bronnen centraal.

Postchristelijke context
De Pater-Bakker concentreert zich op de vraag of en hoe in een postchristelijke context deelnemers aan nieuwe religieuze gemeenschappen zingeving ontwikkelen in interactie met de bronnen die hen worden aangereikt. Het onderzoek spitst zich daarbij toe op de mogelijke bijdrage van deze zingeving aan de ontwikkeling van veerkracht voor deelnemers. Het onderzoek bevindt zich daarmee op het snijvlak van literatuurwetenschap, missiologie en contextuele Bijbelinterpretatie en belooft zowel theologisch vernieuwend te zijn als ook zichtbaar te maken welk belang religieuze bronnen maatschappelijk kunnen hebben.

Het onderzoek heet “Zin in lezen. Een empirisch hermeneutisch onderzoek naar de receptie van religieuze bronnen in nieuwe gemeenschappen in Nederland” en wordt begeleid door VU-hoogleraren Peter-Ben Smit en Stefan Paas. Voor nadere informatie over het project kan met de onderzoeker contact opgenomen worden: jadpater@che.nl.

23 leraren ontvangen NWO-beurs voor promotieonderzoek
Drieëntwintig docenten hebben een Promotiebeurs voor leraren ontvangen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap stelt jaarlijks 9 miljoen euro beschikbaar voor de promotietrajecten. Met de beurs krijgen leraren de kans zich verder te ontwikkelen en de aansluiting tussen universiteiten en scholen te versterken. In deze éénentwintigste ronde is ruim 4,6 miljoen euro toegewezen.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam