Grote waardering voor gezamenlijke aanpak microscopie-onderzoek

23 februari 2023
Alle Nederlandse UMC’s, universiteiten en een aantal kennisinstituten, gaan de Nederlandse microscopie naar een hoger niveau tillen in NL-BioImaging. Hiervoor ontvangt het consortium 25 miljoen euro van de Nederlandse wetenschapsfinancier NWO. Vanuit de Vrije Universiteit Amsterdam is medisch natuurkundige Marloes Groot hierbij betrokken.

Recente ontwikkelingen binnen de microscopie maken het nu al mogelijk om processen in levende cellen, organoïden en kleine diermodellen zichtbaar te maken en bij te sturen, bijvoorbeeld door het toedienen van een nieuw medicijn. In NL-BioImaging bundelen de onderzoekers hun krachten om ziekte-gerelateerde mechanismes en effecten van potentiële therapieën in cellen en weefsels te kunnen bestuderen. De resultaten van hun werk maken het mogelijk om biomarkers, vaccins en gepersonaliseerde therapieën voor complexe ziektes te ontwikkelen.

“We zijn erg verheugd met deze toekenning van 25 miljoen euro. Hiermee kunnen we alle Nederlandse microscopiefaciliteiten onderling met elkaar verbinden binnen een netwerk, om zo gegevens en data-analyseprotocollen te delen en hergebruiken”, vertelt projectcoördinator en hoogleraar Cellular imaging Eric Reits van Amsterdam UMC. Marloes Groot, VU-hoogleraar Biofotonica & Medische Beeldverwerking: “Op dit moment werken we aan de vertaling van intra-operatieve 3D pathologie gebaseerd op hogere harmonische generatie microscopie naar de kliniek. Met deze investering en de samenwerkingen binnen dit project kan ik nu ook onderzoek naar ziekteprocessen in menselijk weefsel met deze microscopietechniek mogelijk maken. Daarnaast zullen we werken aan de ontwikkeling van hogere harmonische generatie endoscopie.”

De NWO-subsidie is toegekend vanuit het programma Nationale Roadmap voor Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur.

Afbeelding: PhD student Laura van Huizen, hoogleraar en longarts Jouke Annema (Amsterdam UMC) en hoogleraar Marloes Groot (links naar rechts) werken samen aan de translatie van innovatieve microscopie naar de kliniek.