Geslaagde Junior Wiskunde Olympiade

27 juni 2023
Op zaterdag 3 juni kwamen 175 leerlingen uit de eerste twee klassen van de middelbare school vanuit heel Nederland naar de VU om mee te doen met de Junior Wiskunde Olympiade (JWO).

De Olympiade werd georganiseerd door de VU-afdeling Wiskunde in samenwerking met de Nederlandse Wiskunde Olympiade. De leerlingen die landelijk het best hadden gescoord op de Kangoeroe Wedstrijd afgelopen voorjaar waren hiervoor uitgenodigd.

De dag begon met een college voor de leerlingen en hun ouders over Fourier theorie door Thomas Rot. Daarna bogen zij zich over de acht vragen van het eerste deel van de olympiade. Na de lunch in het restaurant van de VU, wedijverden ze in het tweede deel met acht zeer uitdagende wiskundige problemen, zoals: "We bekijken het getal 666 . . . 666 dat uit 2023 zessen bestaat. Het kwadraat van dit getal heeft 4046 cijfers. Hoeveel van die cijfers zijn een 5?".

Terwijl de vrijwilligers de olympiade in een race tegen de klok nakeken, speelden de leerlingen met wiskundige puzzels van Vierkant voor Wiskunde. De dag besloot met een prijsuitreiking voor de beste tien kandidaten van klas 1 en de beste tien van klas 2, die elk een leuk wiskundig spel als cadeau kregen.