Gastlezing Brigitta Nemes

12 december 2023
Op 6 december 2023 hield Brigitta Nemes, Senior Manager and Governance Standards bij B Lab, een lezing voor PPE-studenten met de titel ‘Business as a Force for Good through the B Corp Certification’.

Brigitta Nemes vertelde over haar ervaring bij B lab. B lab is een non-profitorganisatie dat de economie wil transformeren van het klassieke kapitalisme naar een door belanghebbenden aangedreven bedrijfsmodel en een duurzame economie. Het instrument dat zij hiervoor inzetten is de B Corp-certificering. Deze certificering meet de volledige sociale en ecologische impact van een bedrijf meet, inclusief de verantwoording en transparantie met betrekking tot het belonen van personeel en liefdadigheidsdonaties  tot aan de supply chain en het inkoopmateriaal. Bedrijven die momenteel de B Corp Standard hanteren en dus gecertificeerd zijn, zijn onder meer Tony's Chocolonely, Patagonia en Swapfiets.

Brigitta Nemes benoemde vervolgens enkele centrale dilemma’s bij het ontwikkelen van een duurzaamheidsnorm: ‘Kun je bepalen wat een bedrijf met zijn winst doet? Hoeveel stakeholderbetrokkenheid moet er nodig zijn? Is kernenergie duurzaam?” en voerde een levendige discussie met PPE-studenten over deze vragen.

De B ​​Corp-normering wordt momenteel herzien: begin volgend jaar zal er een publieke behandeling van deze ontwerpnormen plaatsvinden. Zie voor meer informatie: