FSW-decaan Gregor Halff benoemd tot lid Raad van Toezicht Open Universiteit

14 december 2023
Decaan van de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW) aan de Vrije Universiteit Amsterdam Gregor Halff is door demissionair minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van de Open Universiteit.

De benoeming is ingegaan op 1 december 2023 voor een periode van vier jaar. Naast Halff is ook Mieke Pigeaud-Wijdeveld benoemd. De Raad van Toezicht bestaat verder uit Gerard Schouw, Lucas van Wees en Marijk van der Wende, die per 1 december benoemd is als voorzitter.

De Open Universiteit is een niet-traditionele, publieke universiteit. Voor het bachelor onderwijs zijn er bijvoorbeeld geen vooropleidingseisen en het onderwijs is ingericht op studeren in deeltijd. Het onderzoek aan de Open Universiteit richt zich op het innoveren van het Nederlands hoger onderwijs. De Raad van Toezicht van de Open Universiteit houdt toezicht op het beleid van het College van Bestuur.

Gregor: “Het onderwijsstelsel staat onder druk in Nederland. Als universiteiten moeten we nu meer van elkaar leren en wederzijds inspireren. Ik verheug me om daaraan te kunnen bijdragen.”

Naast decaan van FSW is Halff hoogleraar Corporate Communication bij VU Amsterdam. Hij is ook universiteitsbreed bestuurlijk verantwoordelijk voor leven lang ontwikkelen. In 1997 promoveerde Halff aan de Westfälische Wilhelms-Universität in Communicatiewetenschappen, stapte over naar het bedrijfsleven en werd in 2000 managing partner bij Publicis Groupe, één van de grootste reclamenetwerken ter wereld. In 2005 keerde Halff terug naar de academische wereld.

In zijn onderzoek en onderwijs richt hij zich op public relations en leiderschapscommunicatie. Hij was een decennium aan de Singapore Management University verbonden, op het laatst als hoogleraar Corporate Communication en Deputy Dean waar hij bestuurlijk verantwoordelijk was voor de invoering van blended learning. Voordat hij in 2022 ging werken bij de Vrije Universiteit Amsterdam, was hij decaan en lid van het College van Bestuur van de Copenhagen Business School.