Fleur Deken benoemd als URC-hoogleraar

26 juni 2023
Het College van Bestuur van de Vrije Universiteit Amsterdam benoemt Fleur Deken tot hoogleraar Strategie, Technologie en Innovatie op de University Research Chair (URC). De leerstoel wordt per 1 september 2023 ingebed bij de School of Business and Economics. Met de URC erkent VU Amsterdam excellente academici die worden gezien als opkomende leiders in hun vakgebied. “Mijn doel op de URC-leerstoel is om organisaties beter in staat te stellen om deel te nemen in samenwerkingen voor missiegedreven innovatie en het financieringsbeleid hierop te laten aansluiten, ” aldus Deken.

Fleur Deken gaat zich op de URC-leerstoel richten op strategische samenwerkingen om technologische innovaties te ontwikkelen. In haar onderzoek staat de wisselwerking tussen sociale processen en technische ontwerpprocessen centraal. Zij onderzoekt hoe partijen effectief kunnen samenwerken aan innovaties voor een betere wereld, zoals oplossingen om thuis complexe zorg te verlenen en de energietransitie. “Het missiegedreven innovatiebeleid heeft voor allerlei nieuwe typen samenwerkingen gezorgd, denk aan fieldlabs, living labs, innovatie ecosystemen. Hoewel deze samenwerkingen essentieel zijn voor het ontwikkelen van de innovatieve oplossingen, waar onze samenleving om zit te springen, is er nog weinig kennis beschikbaar over welke bestuursvormen nodig zijn voor deze samenwerkingen en welke middelen organisaties nodig hebben om effectief te kunnen bijdragen en profiteren van dit soort samenwerkingen, ” aldus Deken.

Deken zal de komende jaren nieuwe bestuursmodellen ontwikkelen voor missiegedreven samenwerkingen en naar boven halen welke nieuwe processen en vaardigheden organisaties moeten ontwikkelen om effectief in dergelijke samenwerkingen deel te nemen. Zij deelt haar onderzoeksresultaten door het geven van onderwijs en advies aan private en publieke organisaties, en binnen de verschillende consortia die zij mede heeft opgezet, waaronder een recent toegekende NWO beurs van 1.5 miljoen waar experimenteerruimten voor missiegedreven innovatie wordt onderzocht in samenwerking met de Universiteit Twente, Technische Universiteit Eindhoven en Tilburg University. “Tot op heden heb ik missiegedreven innovatie voornamelijk vanuit private en publieke organisaties onderzocht. De komende jaren wil ik nader onderzoek doen naar de rol van kennisinstellingen in missiegedreven innovatie en, tegelijk, ook impact maken door op basis van deze inzichten de VU te ondersteunen in haar functioneren in dergelijke samenwerkingen, ” zo geeft Deken aan.

“Ik ben er stellig van overtuigd dat er synergie te behalen is tussen mijn onderzoek en het creëren van maatschappelijke impact. Dit doe ik bijvoorbeeld door mijn rol als deskundigencommissielid bij Kansen voor West, het Europese regionale investeringsfonds voor innovatieconsortia. Hier word ik geconfronteerd met de complexiteit van en onzekerheid die hoort bij technologische innovatie en ben ik in staat om inzichten uit onderzoek toe te passen in de praktijk.”

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie