Financiering toegekend aan drie VU-projecten ter bevordering van Open Science

22 december 2023
In de tweede ronde van het Open Science Fund 2023 heeft de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) groen licht gegeven aan drie veelbelovende projecten van de Vrije Universiteit Amsterdam. Deze initiatieven, gericht op het delen en toegankelijk maken van onderzoeksgegevens, beloven een significante bijdrage te leveren aan de bevordering van Open Science.

GIGAPsych: Een Platform voor Psychologische Data Delen en Samenvoegen
Het eerste project, onder leiding van Dr. J. Buczny aan de VU Amsterdam, heeft als doel een openbaar toegankelijk platform te ontwikkelen: GIGAPsych. Dit platform stelt onderzoekers in staat om psychologische onderzoeksdata te delen en op te vragen. Uniek aan dit project is de automatische samenvoeging van data van verschillende bronnen, door gebruik te maken van unieke ID's. Het team, samengesteld uit onderzoekers van diverse universiteiten, richt zich op het ontwikkelen van standaarden voor datadeling, automatisering van gegevenssamenvoeging via machinaal leesbare codeboeken, het verstrekken van juridische documenten om GDPR-compliance te waarborgen, en het aanbieden van downloads en analyses via het platform.

CoP 4 ONOD: Het Bouwen van een Community of Practice voor Open Natuurlijk Voorkomende Data
Dr. B.R. Huma leidt het tweede project aan de VU Amsterdam, genaamd CoP 4 ONOD. Het team, bestaande uit onderzoekers van verschillende disciplines, richt zich op het creƫren van een "Community of Practice" ondersteund door een online platform. Het doel is om goede praktijken met betrekking tot Open Science in kwalitatief onderzoek met natuurlijk voorkomende data te verzamelen, te verbeteren en te promoten. Gezien de uitdagingen rond privacy en vertrouwelijkheid van dergelijke data, streven ze ernaar duurzame richtlijnen te ontwikkelen voor het openstellen van deze waardevolle informatie.

ModelPlaza: Een Open Platform voor Computer Simulaties van Verleden Socio-ecologische Systemen
Het derde project, onder leiding van Dr. J.W.H.P. Verhagen, is getiteld ModelPlaza. Dit initiatief richt zich op het opzetten van een platform voor het onderbrengen van een bibliotheek van modellen en algoritmen voor het simuleren van het verleden. Het team, bestaande uit internationale samenwerkingen, beoogt archeologen en onderzoekers toegang te geven tot computersimulaties die gebruikt kunnen worden als input voor toekomstig onderzoek.

Deze drie projecten belichamen de kernprincipes van Open Science door het delen, toegankelijk maken en bevorderen van samenwerking binnen de wetenschappelijke gemeenschap. Door gezamenlijk te werken aan deze innovatieve initiatieven, zet de VU Amsterdam een belangrijke stap in de richting van een meer transparante, toegankelijke en samenwerkingsgerichte wetenschappelijke praktijk.

Heb je vragen over Open Science op de VU?

Neem contact met ons op!

openscience@vu.nl

Contactpersoon