Film over studentenbezetting VU Hoofdgebouw 1972 op NPO2 Extra

18 april 2023
Op 22 februari 1972 bezetten enige honderden studenten vijf dagen lang het nog in aanbouw zijnde hoofdgebouw van de Vrije Universiteit Amsterdam. In de documentaire 'Dit is het begin' vertellen oud-bezetter Jochum de Graaf en documentairemaker Willem Wisselink 50 jaar na dato het verhaal van de bezetting. De docu wordt in de maand mei 4 keer uitgezonden op NPO2 Extra.

De zogenaamde 100-uren bezetting was de grootste universiteitsbezetting van de jaren 70 in het destijds grootste gebouw van Nederland. Studenten uitten kritiek op de verplichte ondertekening van de christelijke grondslag van de VU en eisten democratisering. De film laat het verloop van de bezetting zien en zoomt in op de eerste grote barst in het tot dan toe gesloten conservatief protestantse bolwerk. De bezetting bleek een kantelpunt in de geschiedenis van de VU.

Pim Fortuyn
Dit is het begin vertelt ook het verhaal van de aanvoerders van de bezetting: een kleine groep linksradicale studenten, veelal van gereformeerde komaf, die de overstap naar het marxisme maakten en door een samenloop van omstandigheden momentum kregen. De documentaire laat zien hoe zij hierop nu met bijzondere gevoelens terugkijken. En dan was er nog de bijzondere rol voor Pim Fortuyn, de oud-VU-student die in zijn memoires Autobiografie van een babyboomer aangaf dat hij de grote leider van de bezetting was. Hij claimt in zijn memoires dat hij de bezetting vrijwel in zijn eentje tot een goed einde wist te brengen, een verhaal dat in de film tot zijn ware proporties wordt teruggebracht.

Re-enactment
De documentaire is in beeld gebracht met behulp van re-enactment. Scènes uit de film 'Bezet', een charmant beroerd gemaakt verslag uit 1972, worden nagespeeld door acteurs. Er is ook gebruik gemaakt van beelden uit een legendarische Brandpunt-uitzending over de VU-hoogtijdagen in 1969 en van het NOS-Journaal uit 1972. De enerverende gebeurtenissen worden naverteld en becommentarieerd door de hoofdrolspelers van toen: de revolutionaire studenten aan de antirevolutionaire universiteit.

NPO2 Extra
In de maand mei in 2023 wordt Dit is het begin 4 keer uitgezonden op NPO2 Extra. De film is gemaakt door oud-bezetter Jochum de Graaf en documentairemaker Willem Wisselink en werd mogelijk gemaakt door de VUvereniging.

Uitzendschema
Woensdag 3 mei     19:50
Vrijdag 5 mei           15:38
Zondag 7 mei          09:30
Maandag 8 mei       07:05

Meer weten? Lees het verslag van de universiteitshistoricus over de bezetting en het artikel van oud-bezetter Jochum de Graaf. Ben je niet in staat de film te kijken wanneer deze wordt uitgezonden? Kijk deze dan hier online.