ERC Starting Grant voor Klaus Freiherr von Gleissenthal

5 september 2023
De European Research Council (ERC) heeft een Starting Grant toegekend aan theoretisch computerwetenschapper Klaus Freiherr von Gleissenthal voor zijn onderzoek naar side-channel leaks waarmee aanvallers gevoelige gegevens kunnen stelen. Met het SecuStack-project wil Freiherr von Gleissenthal de veiligheid van onze digitale gegevens verbeteren.

Gevaarlijke lekken
Klaus zal zich richten op side-channel leaks waarmee aanvallers gevoelige gegevens uit onze computersystemen kunnen stelen. Deze lekken blijken niet alleen gevaarlijk, maar ook extreem moeilijk om uit te schakelen. "Ik denk dat dit komt door een mismatch in ons begrip van de hedendaagse computers: moderne hardware is ongelooflijk complex, maar als we nadenken over de beveiliging ervan, zijn onze modellen vaak te simplistisch, waardoor er ruimte is voor aanvallen," legt de onderzoeker uit.

Van model tot computersysteem
Het SecuStack-project wil deze kloof overbruggen door lekken te begrijpen tot in de kleinste onderdelen van de hardware - de poorten, de flipflops (digitale elektronische schakelingen) en draden. Door gedetailleerde modellen te maken die precies laten zien waar en wanneer de lekken zich voordoen in computer hardware, kan de verdediging via software op maat worden ontwikkeld voor specifieke computerontwerpen. De onderzoekers dichten alle lekken die daadwerkelijk op een bepaalde processor kunnen voorkomen, zodat ze computersystemen kunnen maken die waarschijnlijk veilig zijn tegen aanvallen; van de hardware tot en met de software.

Beveiliging van onze digitale gegevens
SecuStack streeft naar een betere beveiliging van onze digitale gegevens; van foto's, e-mails en teksten tot cruciale medische of financiële informatie. Hun doel is om digitale interacties robuuster en betrouwbaarder te maken en ervoor te zorgen dat onze apparaten beschermd zijn tegen zelfs de meest geavanceerde aanvallen. Om dit te bereiken gaat het team diep in op de fundamentele kwetsbaarheden van computersystemen. Uiteindelijk hopen ze hun bevindingen te laten zien in de vorm van end-to-end veilige toepassingen waar anderen op kunnen voortbouwen.

ERC Starting Grant
De Starting Grant van de ERC wordt toegekend aan getalenteerde wetenschappers in de beginfase van hun carrière die al excellent werk hebben geleverd, zelfstandig kunnen werken, en het potentieel hebben om toonaangevende onderzoekers te worden.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas