ERC Consolidator Grant voor Wouter Botzen

31 januari 2023
VU-milieueconoom Wouter Botzen ontvangt van de Europese Onderzoeksraad (ERC) een Consolidator Grant van twee miljoen euro. Met deze beurs kan hij onderzoeken hoe publiek-private verzekeringspartnerschappen huishoudens en bedrijven kunnen helpen zich aan te passen aan meervoudige risico’s van klimaatverandering. In totaal hebben drie wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam een Consolidator Grant toegekend gekregen.

Natuurrampen veroorzaken wereldwijd jaarlijks honderden miljarden dollars schade en hebben grote maatschappelijke gevolgen. Naar verwachting zal het risico op natuurrampen verder toenemen doordat klimaatverandering zorgt voor extremere weersomstandigheden. Door de stijging van de zeespiegel nemen bijvoorbeeld kustoverstromingen toe. “We willen verzekeringsregelingen voor EU-landen ontwerpen waarin financiële dekking voor polishouders wordt gecombineerd met uitgebreide strategieën voor het stimuleren van risicovermindering”, aldus Botzen, hoogleraar economie van klimaatverandering en natuurrampen en directeur van het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) aan de VU.

Botzen zal in het project genaamd “INSUREADAPT” onderzoeken hoe verschillende extreme weersomstandigheden schade voor huishoudens en bedrijven kunnen veroorzaken. “We gaan agent-gebaseerde modellen ontwikkelen die deze gecorreleerde natuurramprisico's beoordelen onder verschillende scenario's van klimaatverandering, terwijl ze rekening houden met risicobeperkende maatregelen. Voorbeelden daarvan zijn beslissingen van huishoudens en bedrijven om gebouwen bestendig te maken tegen de gevolgen van extreem weer, en overheidsinvesteringen in bescherming tegen overstromingen.”

De ontwikkelde modellen zullen ook evalueren hoe verschillende bestaande verzekeringssystemen tegen natuurrampen het hoofd kunnen bieden aan meervoudige risico’s van klimaatverandering. De modellen beoordelen de doeltreffendheid van hervormingen van verzekeringsmarkten om zowel de financiële bescherming van klanten als de prikkels voor risicobeperkende maatregelen te verbeteren. Verzekeraars kunnen bijvoorbeeld informatie verstrekken over het risico dat hun polishouders lopen en over doeltreffende beschermingsmaatregelen. De toepassing daarvan kan worden gestimuleerd door financiële prikkels zoals premiekortingen. De effectiviteit van deze strategieën wordt empirisch geëvalueerd met behulp van gedragseconomische experimenten.

Consolidator Grant
De ERC gebruikt de Consolidator Grant om uitmuntende hoofdonderzoekers voor een periode van vijf jaar te ondersteunen in het carrièrestadium waarin zij mogelijk nog bezig zijn hun eigen onafhankelijke onderzoeksteam of programma op te zetten. In totaal hebben 321 onderzoekers ERC Consolidator Grants toegekend gekregen. Meer informatie is te vinden in het persbericht van ERC.