ERC Consolidator Grant voor Oscar Versolato

31 januari 2023
Natuurkundige Oscar Versolato heeft van de Europese Onderzoeksraad (ERC) een Consolidator Grant van twee miljoen euro toegewezen gekregen. Met deze subsidie gaat hij de ideeën uit zijn onderzoeksvoorstel "Lichtbron van de volgende generatie: plasma's aandrijven voor de nanolithografie van morgen (MOORELIGHT)" onderzoeken. Versolato is groepsleider bij ARCNL en universitair hoofddocent natuurkunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

In totaal hebben drie wetenschappers van de VU een Consolidator Grant toegekend gekregen.

Versolato wil bijdragen aan het “ontwerp van de lasergestuurde plasmalichtbron van de toekomst door de natuurkundige grondslagen van de opwekking van extreem ultraviolet (EUV) licht te ontrafelen”. Dergelijke bronnen van EUV-licht met een golflengte van slechts 13,5 nanometer drijven de halfgeleiderindustrie aan, waardoor fabrikanten chips kunnen produceren met steeds kleinere afmetingen voor meer snelheid en efficiëntie. De golflengte bepaalt de grootte en de kwaliteit van de functies op computerchips. EUV-lithografie wordt aangedreven door licht dat wordt geproduceerd in de interactie tussen hoogenergetische CO2-gaslaserpulsen en gesmolten tinnen microdruppels. Versolato zal de complexe fysica van het lichtproducerende plasma onderzoeken en leren hoe nieuwe lasertechnologie het best kan worden gebruikt om het plasma aan te drijven – en welk 'plasmarecept' het best werkt.

Het onderzoek in het MOORELIGHT project strekt zich uit van vloeistofmechanica, tot de fysica van heet en dicht plasma, tot aan de kwantummechanica die ten grondslag ligt aan het genereren van EUV-licht in tinionen. Versolato voegt er verder aan toe dat hij enthousiast is om “fundamenteel natuurkundig onderzoek te combineren met duidelijke toepassingsperspectieven”. Bij de uitvoering van dit voorstel zal Versolato profiteren van de nieuwe meettechnieken en de geavanceerde lasersystemen en experimentele opstellingen die de afgelopen jaren bij ARCNL zijn ontwikkeld.

Consolidator Grant
De ERC gebruikt de Consolidator Granot om uitmuntende hoofdonderzoekers voor een periode van vijf jaar te ondersteunen in het carrièrestadium waarin zij mogelijk nog bezig zijn hun eigen onafhankelijke onderzoeksteam of programma op te zetten. In totaal hebben 321 onderzoekers ERC Consolidator Grants toegekend gekregen. Meer informatie is te vinden in het persbericht van ERC.