Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Elsje van Bergen verkozen tot Jacobs Foundation Research Fellow

13 februari 2023
Universitair hoofddocent Elsje van Bergen van de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoekt de oorzaken en gevolgen van individuele verschillen tussen kinderen in schoolse vaardigheden. Ze combineert theorieën en methoden uit de psychologie, pedagogiek en de genetica om de complexe wisselwerking tussen genetische aanleg en omgevingservaringen op schoolse vaardigheden te onderzoeken.

Van Bergen betoogt dat we fundamentele wetenschap nodig hebben, inclusief educational genetics, om er achter te komen welke aspecten van de omgeving we kunnen aanpakken zodat kinderen het beste uit zichzelf kunnen halen. Van Bergen is verkozen tot Jacobs Foundation Research Fellow voor de jaren 2023-2025.

Van Bergen: "Kinderen verschillen in hoe makkelijk ze leren op school. Tijdens mijn Fellowship wil ik ons begrip vergroten van welke aspecten van de thuisomgeving een causale invloed hebben op de motivatie en taal- en rekenontwikkeling van kinderen. Zulk inzicht zal op den duur beleidsmakers helpen om gezinnen te ondersteunen en onderwijs zo te organiseren dat alle kinderen kunnen leren en tot bloei komen."

Oorzaak en gevolg?  
Kinderen die het goed doen op school hebben vaak ouders die ze hebben voorgelezen en rekenspelletjes met ze hebben gespeeld. Hoewel dit verband tussen het gedrag van ouders en de uitkomsten van kinderen wordt gezien als oorzaak en gevolg, is het belangrijk om te erkennen dat ouders hun kinderen meer geven dan alleen de opvoeding - ze geven hen ook hun genen. Van Bergen: "Alleen als we rekening houden met genetica of een experiment uitvoeren, kunnen we de causale effecten van de thuisomgeving bepalen. In de thuisomgeving kijken we naar bijvoorbeeld voorlezen, letters aanleren, of het spelen van spelletjes met tellen en rekenen."

Jacobs Foundation Research Fellowship 
De Jacobs Foundation Research Fellowship Program, gevestigd in Zürich (Zwitserland), is een wereldwijd competitieve beurs voor zeer getalenteerde en innovatieve wetenschappers wiens werk is gewijd aan het verbeteren van leren en ontwikkelen van kinderen en jongeren wereldwijd. Van Bergen is een van de 13 nieuwe fellows, afkomstig uit een verscheidenheid aan disciplines en landen.

Elsje van Bergen 
Elsje van Bergen promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam, was postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Oxford en is momenteel universitair hoofddocent bij de afdeling Biologische Psychologie, het Nederlands Tweelingen Register en LEARN!, allemaal aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Van Bergen ontving onlangs ook een ERC Starting Grant.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam