Elco van Burg en Christine Moser ontvangen NWA onderzoeksbeurs

21 december 2023
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft organisatiewetenschappers Elco van Burg, Christine Moser, Shiko Ben-Menahem en Rebecca Ruehle een onderzoeksbeurs van 860.000 euro toegekend. Met de beurs kunnen zij onderzoeken hoe de digitale transformatie ouderen kan dienen in plaats van schaden.

Het is een grote uitdaging om in de toekomst te zorgen voor voldoende geschikte huisvesting en zorg voor ouderen. De overheid zet er op in om ouderen zo lang mogelijk autonoom thuis te laten wonen en daarbij gebruik te maken van digitale middelen in de zorg en in het huis. Dit geldt ook voor andere kwetsbare groepen, zoals mensen met een (verstandelijke) beperking.

Maar wanneer digitalisering op een ondoordachte manier wordt ingezet in de organisatie van zorg en wonen, kan dat kwetsbaarheden vergroten. De onderzoeksbeurs zal worden gebruikt om te onderzoeken hoe de digitale transformatie zo georganiseerd kan worden dat het mensen ondersteunt en geen schade veroorzaakt. Het project, onder de naam MOVUS, zal oplossingen opleveren die in de dagelijkse praktijk kunnen worden toegepast.

Hoogleraar Organisatietheorie Elco van Burg licht toe: “De ouderenzorg staat enorm onder druk door het toenemende aantal ouderen en tegelijkertijd een personeelstekort. Overheid en zorgorganisaties verwachten veel van digitalisering, maar om daar goed gebruik van te maken is een andere manier van werken nodig. Zorgorganisaties worstelen daarmee. Wij gaan nu uitzoeken hoe die andere manier van werken eruit kan zien. We gaan ook kijken naar wat de voorwaarden zijn om op een digitale manier goede zorg te bieden.”

Christine Moser, universitair hoofddocent Organisatietheorie, vult aan: “In de komende twee jaar willen we grondig uitzoeken hoe de digitale transformatie werkprocessen in de ouderenzorg beïnvloedt. Hoe verandert de hele organisatie rondom ouderen wanneer digitale tools gebruikt worden, en maakt dat de ouderen kwetsbaarder of juist weerbaarder? Op basis van dit onderzoek gaan we tijdens het project oplossingen ontwikkelen die we in de toekomst willen implementeren met onze partners."

Aan het project werken veel kennispartners mee en ook alle relevante praktijkpartners, zoals woningcorporaties, de GGD en ouderenzorginstellingen. Dat is volgens de onderzoekers zeer waardevol. Van Burg: “De samenwerking met al deze partners maakt het mogelijk om alle relevante kennis en inzichten bij elkaar te brengen, de bevindingen direct toe te passen in de praktijk en, via de betrokken hogescholen, in de opleiding van zorgmedewerkers.”

Over de onderzoeksbeurs
De onderzoeksbeurs valt onder de Nationale Wetenschapsagenda, programma Kwetsbaarheid en weerbaarheid in een online samenleving. Het doel van dit thematische programma van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) is om kennis voor beleid te ontwikkelen die overheden helpt om op een passende manier om kunnen gaan met de langetermijneffecten van digitalisering van de samenleving.

De onderzoekers werken in een consortium samen met: Amsterdam UMC, Empyreal, ETH Zürich, GGD Amsterdam, Hanzehogeschool Groningen, Het Groene Brein, Hogeschool Saxion, Hogeschool Arnhem Nijmegen, Sigra, TU Eindhoven, Vrije Universiteit Amsterdam, Woonzorg NL, Vitalis, Thebe, Zorgstichting ’t Heem en Zuidoostzorg.