'De nominatie voor de VU Scriptieprijs maakte me zekerder van mezelf'

14 februari 2023
Na het winnen van de facultaire scriptieprijs was Regina van de Wall, student Theology and Religious Studies, in de race voor de VU Scriptieprijs 2022. Ze greep net mis, maar dat vindt ze niet erg. "Alleen al de nominatie heeft me zekerder gemaakt van mijn eigen kunnen."

"Winnen was niet het ultieme doel toen ik mijn bachelorscriptie schreef," vertelt Regina, die nu bezig is met haar master. "Ik deed het voor mezelf. Ik wilde een mooi cijfer en een scriptie waar ik tevreden over ben, dat was het belangrijkste. Mensen namen me vroeger niet altijd serieus en vonden me dom, daardoor begon ik heel erg te twijfelen of ik wel slim genoeg was voor de universiteit. Als de nominatie iets met me heeft gedaan, dan is het wel zelfvertrouwen geven in mijn vermogen om te leren en presteren."

Religie biedt context voor trauma

"Ik ben heel trots op wat ik heb gemaakt. Mijn scriptie A new Armenia gaat over de connectie tussen het transgenerationeel trauma van de Armeense genocide en de geleefde christelijke religie van Armeniƫrs, ook wel 'lived religion'. Dus, hoe richt de jonge Nederlands Armeense gemeenschap haar religie in, in het licht van dit trauma? Religie bleek een context te bieden om trauma in te verwerken en het is een plek waar Armeniƫrs in contact kunnen blijven met hun Armeense achtergrond."

"Ik ging mijn onderzoek in met de verwachting dat ik weinig respons zou krijgen, omdat ik toch als buitenstaander kom, als niet-Armeense. Maar het tegendeel bleek waar. Ik werd met open armen ontvangen en ze wilden juist graag met me praten. Ik denk dat dit komt doordat de genocide nog niet overal erkend is, ook niet in Nederland. Een van de respondenten bedankte me er zelfs voor, dat ik  dit moment en deze mogelijkheid heb gebruikt om bewustzijn te verspreiden over de genocide. Naast de academische waarde ervan, vind ik het belangrijk dat de respondenten het nut ervan zien. Op een bepaalde manier is deze scriptie van hun, omdat het over hen gaat."

Steun van de faculteit

"Mijn grootste uitdaging was het combineren van mijn scriptie met mijn banen, herstel van ziekte en het student-assessorschap. Het was enorm druk. Nu is het wel zo dat ik door mijn banen en het student-assessorschap veel steun en aanmoediging kreeg. Het helpt heel erg om in een academische omgeving te zijn waar mensen continu aan het onderzoeken zijn en je hier en daar kunnen helpen."

"Dat heb ik ook ervaren op het Nieuwjaarsgala. Behalve mijn dierbare vrienden en familie zaten er ook veel mensen van de faculteit in de zaal, zoals bijvoorbeeld decaan Ruard Ganzevoort, Arie Zwiep en Henny van Nieuwenhuijsen. Zo voelde ik hun steun, van mijn collega's die achter me staan en vertrouwen in me hebben. Daar ben ik heel dankbaar voor."

"Aan studenten die hun scriptie schrijven wil ik nog graag een tip geven. Focus niet op het winnen van een prijs, maar zorg vooral dat je een stuk schrijft waar je tevreden over bent. Maak iets waar je met trots je naam onder kan zetten. Dat moet je prioriteit zijn. Ik heb de prijs niet gewonnen, maar het voelde zeker ook niet als verliezen. Ik heb nu meer geloof in mijn eigen kunnen."