Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

De invloed van sociale media op het zelfbeeld van jongeren

Delen
14 februari 2023
Welke invloed heeft social media op het zelfbeeld van jongeren? Dat hangt af van wat ze posten en zien.

Wat jongeren online plaatsen en bekijken, is belangrijk om te bepalen hoe ze zich voelen over zichzelf en hun leven. Dit blijkt uit het onderzoek van communicatiewetenschapper Nadia Bij de Vaate naar socialmediagebruik van jongeren.  

Door de snelle groei en populariteit van socialmediaplatforms is er sprake van toenemende bezorgdheid over de mogelijke negatieve effecten van socialmediagebruik op het lichaamsbeeld en welzijn van jongeren. Eerder onderzoek voorspelde dat actief socialmediagebruik (het plaatsen van eigen inhoud) leidt tot positieve effecten op welzijn en lichaamsbeeld, en dat passief socialmediagebruik (het observeren van wat anderen doen) leidt tot negatieve effecten. Dit is alleen niet altijd het geval. Het onderzoeken van actief en passief socialmediagebruik is dus niet voldoende om de mogelijke effecten te verklaren.

Bij de Vaate richt zich in haar onderzoek op wat de jongeren bekijken posten, bijvoorbeeld meer authentieke of bewerkte foto’s, en hoe dat gelinkt kan worden aan hun welzijn en zelfbeeld. “Zo blijkt namelijk dat het posten van authentieke foto’s samenhangt met een verbeterd welzijn, terwijl juist vaak het tegenovergestelde effect werd gevonden voor het posten van bewerkte foto’s,” aldus Bij de Vaate. 

Dit onderzoek heeft drie belangrijke maatschappelijke bevindingen opgeleverd. Ten eerste geven de bevindingen aan dat individuen social media niet allemaal op dezelfde manier gebruiken. Jongeren verschillen in wat ze posten en wat ze zien op social media. Ten tweede blijkt dat het gebruik van social media kan leiden tot zowel positieve als negatieve uitkomsten voor het welzijn en lichaamsbeeld. Tot slot is duidelijk geworden dat sommige individuen of groepen gevoeliger zijn voor socialmedia-effecten. 

De effecten van social media zijn dus niet voor alle adolescenten gelijk. Zo blijkt uit dit onderzoek dat de effecten van socialmediagebruik afhankelijk zijn van de culturele context waarin een adolescent zich bevindt. “Of en wanneer socialmediagebruik het welzijn en lichaamsbeeld van jongeren beïnvloedt, hangt af van hoe en waarom ze social media gebruiken en hoe ze daarop reageren,” aldus Bij de Vaate.  

Bij de Vaate promoveert donderdag 23 februari op dit onderwerp.

Neem contact op met Persvoorlichting VU

06 25763092

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam