De CO2-assistent van de Faculteit der Geneeskunde ontvangt de SustainaBul

1 juni 2023

De CO2-assistent van de Faculteit der Geneeskunde VU Amsterdam heeft de SustainaBul ontvangen voor het concretiseren van impact in een sector waar veel te winnen valt, de geneeskunde. Oordeel van de vakjury:  het is een programma dat draait om de student. Het team van CO2-assistent pleit voor Planetary Health als rode draad in het gehele curriculum van de opleiding. Het onderwerp komt dan in ieder vak terug omdat duurzaamheid en klimaat met alles te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan aandacht voor klimaatverandering en ziektes die via muggen worden verspreid in het vak infectieziekten. Hiermee pakken studenten hun rol in de transitie die ook in de zorg gemaakt moet worden. Het zou mooi zijn als deze beweging van CO2-assistenten navolging krijgt bij alle UMC's in Nederland.

SustainaBul
De SustainaBul is de jaarlijkse door Studenten voor Morgen georganiseerde ranglijst tussen de Nederlandse Hoger Onderwijsinstellingen. Hierbij worden deelnemende onderwijsinstellingen beoordeeld met behulp van een vragenlijst verdeeld in de thema’s duurzaamheid in het onderzoek, onderwijs, de bedrijfsvoering en best practices. Dit jaar werd voor het eerst met een nieuwe scorematrix gewerkt. VU scoorde het volledige aantal punten op onderzoek en best practices.

#1e Plaats Best practice VU Amsterdam
Naast de vragenlijst, sturen onderwijsinstellingen ook best practices in. De CO₂-assistent van de Faculteit der Geneeskunde VU, het ingezonden initiatief vanuit VU Amsterdam, werd verkozen als beste best practice van 2023. De CO₂-assistent is een studenteninitiatief dat pleit voor meer onderwijs over duurzaamheid en de klimaatcrisis in het curriculum binnen de geneeskunde-opleiding. Eerder dit jaar werd dit initiatief al geprijsd bij de uitreiking van de StudenTalentprijs VU. Het behalen van de eerste plaats bij de SustainaBul is een mooie waardering voor deze belangrijke beweging!