Creative Technology van start!

7 september 2023
De VU heeft er een nieuwe studie bij: Creative Technology (CreaTe), een bacheloropleiding die door de VU en de UT Twente samen wordt aangeboden.

De studie richt zich op studenten die zowel in techniek als in creatieve processen geïnteresseerd zijn en heeft als doel slimme technologie te ontwikkelen die bijdraagt aan een betere toekomst voor de samenleving. Hoewel de meeste colleges in Amsterdam worden gegeven, zullen de VU-studenten regelmatig de campus van de UT bezoeken.

Maandag vier september vond het feestelijke openingscollege plaats. Ruim 50 eerstejaars studenten werden welkom geheten door hoogleraar Antske Fokkens (Computational Linguistic Methods) en een groot aantal docenten, ook uit Twente, stelde zich aan de studenten voor.

Eén van de studenten is Sidney van der Werd. Aanvankelijk wilde hij Technical Engineering studeren, maar tijdens de Open Dag zag hij het standje van CreaTe, raakte aan de praat en veranderde van mening.

“Het lijkt me leuk om met andere studenten dingen op een andere manier op te lossen, dat je creatief moet denken, dat je meerdere oplossingen probeert te bedenken. Dat maakt deze studie breed.”

Voor de Duitse Jannik Boettner is de breedte van de studie eveneens een belangrijke reden om voor CreaTe te kiezen: “Misschien begin ik later een eigen bedrijf, misschien kom ik gewoon ergens in dienst. Het maakt niet uit, zolang mijn werk maar een bijdrage levert aan een betere maatschappij.