Brieven van Hoop voor een duurzame hoofdstad

16 november 2023
Studenten aan de VU hebben 'Brieven van Hoop' overhandigd aan de dijkgraaf van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, Joyce Sylvester. In hun brieven schetsen de studenten een hoopvol perspectief op de toekomst van Amsterdam, naar aanleiding van de 750e verjaardag van de hoofdstad.

Het waterschap, en daarmee ook de hoofdstad, staat onder constante druk van opgaven op het gebied van water en klimaatverandering. Dit kan makkelijk leiden tot pessimisme. Maar de brieven laten zien dat er ook perspectieven van hoop mogelijk zijn, als we anders leren kijken.

• Water is de levensader van Amsterdam […]. Het IJ is de toegangspoort geweest voor allerlei mensen, producten en ideeën die Amsterdam hebben gemaakt tot de liberale, tolerante en welvarende stad die het nu is. […] Dus laten we de stad en haar inwoners vieren op de manier die wij het beste kennen: in samenwerking met het water.
    Francis

Community service learning

De brieven zijn het resultaat van community service learning (CSL) binnen het vak 'Religion & Sustainable Development' van de Faculteit voor Religie en Theologie van de Vrije Universiteit Amsterdam. CSL staat binnen de VU voor een innovatie in het onderwijs, waarin studenten samen met maatschappelijke partners werken aan actuele vragen uit de samenleving. Dit jaar was het Waternet, eerdere partners waren bijvoorbeeld Groene Moslims, Groene Kerken, ABN AMRO en de Verenigde Naties.

Uitnodiging

"Deze brieven zijn meer dan een doel op zich, ze zijn een uitnodiging om onze angsten en hoop te delen en samen te bouwen aan een bloeiende stad", zegt VU-docent en initiatiefnemer Jan Jorrit Hasselaar. "De studenten hebben het steeds oude-nieuwe verhaal van de Exodus als inspiratiebron genomen. Dat narratief biedt een sjabloon met verschillende bouwstenen van hoop, waarmee ze hun eigen brieven van hoop konden formuleren voor een duurzaam Amsterdam, met betrekking tot water, klimaatverandering, beleid en gemeenschap."

• Het creëren van gemeenschap en saamhorigheid is het vinden van dingen die ons verbinden met het verleden, het creëren van momenten en verbindingen die het heden verrijken; het is samen bouwen aan toekomst.  De maatschappij weerspiegelt de kwaliteit van het water, en als we willen leven omringd door vrolijk stromend water dat danst in de wind, moeten we een ruimte creëren waar mensen zich ook zo voelen.
    Ekaterina

Verschillende mensen, gedeelde behoeften

De brieven, gericht aan burgemeester Halsema en dijkgraaf Sylvester, geven inkijkjes in de levens van drie verschillende mensen die toevallig op dezelfde plek zijn beland. Ze laten zien dat zelfs als we allemaal individuele levens en verhalen hebben, er ook gemeenschappelijke behoeften en gevoelens zijn. Dit biedt hoop dat het verhaal van een samenleving en stad kan veranderen door saamhorigheid.

• Dit alles deed me beseffen dat Amsterdam meer is dan alleen een stad voor feestgangers of voorbijgaande bewoners. Het is een gemeenschap, want er zijn mensen met een sterke gemeenschapszin nodig voor zoveel toewijding en zorg voor hun stad.
    Harriet

De Brieven van Hoop krijgen een vervolg in de aankomende cursus, waarin nieuwe studenten als maatschappelijk element van hun wetenschappelijk werk brieven schrijven voor '750 jaar Amsterdam' en '500 jaar waterschap Amstelland'.