Boekpresentatie Gids Kerk en slavernijverleden op internationaal symposium

30 mei 2023
Op 1 juni wordt de Gids Kerk en slavernijverleden gepresenteerd op het internationale symposium Kerk en slavernij in de Domkerk Utrecht.

De gids is de vierde in de serie Mapping Slavery van VU-historicus Dienke Hondius en haar collega's.

De nieuwe Gids Kerk en slavernijverleden schreef Hondius samen met Niek Hemmen en is vormgegeven door Bert Brouwenstijn. Dit is de eerste publicatie van het NWO-project Church and Slavery, dat een samenwerking is tussen de PThU, de VU en de Universiteit van Curaçao. De boekpresentatie is onderdeel van het symposium en VU-docent Geschiedenis Wim Manuhutu is een van de sprekers.

Hondius: “De belangstelling voor slavernij als onderdeel van de Nederlandse koloniale geschiedenis is de afgelopen decennia enorm toegenomen. Instellingen, bedrijven, banken en het Koninklijk Huis laten onderzoek uitvoeren naar hun historische betrokkenheid bij de slavenhandel en slavernij. Bij deze recente onderzoeken bleef de rol van kerk en religie verrassend genoeg vrijwel geheel onbesproken.”

Vierde gids in serie Mapping Slavery
Deze gids is de vierde in een serie die vanuit het onderzoeksproject Mapping Slavery bij LM Publishers verschijnt. VU-hoogleraar George Harinck leidt het NWO-project vanuit de VU samen met PThU-hoogleraar Annette Merz en met hoogleraar Rose Mary Allen van de Universiteit van Curaçao. Tot de medewerkers vanuit de VU behoort ook promovendus Vincent Laarman, en aangesteld bij de PThU is promovenda Donate Philbert-Nieveld uit Curaçao.

Op 1 juni kunt u de presentatie ook online volgen.

Programma en meer informatie
Het volledige programma vindt u op de website van de PThU. Bekijk ook de website van het onderzoeksproject Kerk en slavernij.