Bètamedewerkers aan het woord: Sandjai Bhulai

21 december 2023
In deze rubriek stellen medewerkers van de Bètafaculteit zich voor en vertellen over hun werk. Deze week is het de beurt aan wiskundige Sandjai Bhulai.

Wat doe je bij de VU en hoe lang werk je er?
Ik werk sinds 2003 bij de afdeling Wiskunde van de VU. Mijn academische reis begon hier toen ik me inschreef voor de studies Wiskunde en Bedrijfswiskunde en Informatica. Al op jonge leeftijd had ik een voorliefde voor getallen en computers. Deze passie leidde mij uiteindelijk tot het verrichten van promotieonderzoek, ook aan de VU. Je kunt dus echt zeggen dat de VU mijn thuis is.

Vandaag de dag ben ik hoogleraar Business Analytics. Mijn rol is veelzijdig en uitdagend: ik ben niet alleen een academisch onderzoeker en docent, maar ook lid van het managementteam van de afdeling Wiskunde, met als specifieke verantwoordelijkheid de portefeuille Onderwijs. Daarnaast vervul ik de rol van opleidingsdirecteur van de masteropleiding Business Analytics en ben ik centrale vertrouwenspersoon voor personeel van de universiteit. Deze verscheidenheid aan verantwoordelijkheden maakt mijn werk dynamisch en uiterst bevredigend. Ik kan je zeggen dat geen enkele dag hetzelfde is.

Mijn onderzoek is voornamelijk gericht op het ontwikkelen van nieuwe wiskundige methoden om organisaties te helpen hun prestaties te verbeteren. Dit werk gaat verder dan traditionele wiskundige modellen; het integreert data-analyse, machine learning en kunstmatige intelligentie. Het doel van mijn onderzoek is om nieuwe, innovatieve benaderingen te vinden die organisaties kunnen helpen om slimmer en efficiënter te werken in een steeds complexer wordende wereld.

Wat is het leukste aan werken bij de Bètafaculteit?
De enorme vrijheid die we krijgen op verschillende vlakken is geweldig. Deze vrijheid strekt zich uit van persoonlijke ontwikkeling tot aan de organisatie en uitvoering van ons werk. Voor mij stelt deze vrijheid mij in staat om mijn volledige potentieel na te streven. Bovendien heerst er een goede sfeer op de afdeling. Deze positieve werkomgeving bevordert samenwerking, wat essentieel is voor zowel het onderwijs als het onderzoek.

Wat mijn rol op de VU echt zo bijzonder maakt, is de kans om een significante impact te hebben op zowel de academische gemeenschap als de maatschappij. Het is buitengewoon bevredigend om te zien hoe de concepten en theorieën die we ontwikkelen in de academische wereld, daadwerkelijk worden toegepast en een verschil maken in de echte wereld. Daarnaast is het een privilege om studenten te mogen opleiden en inspireren. Het is een verantwoordelijkheid die ik zeer serieus neem en het is een bron van persoonlijke voldoening.

Wat kan er beter bij de faculteit?
Bij onze faculteit streven we naar hoge kwaliteit in onderzoek, onderwijs, en ondersteuning. Als ik kijk naar de omvang en snelheid van het werk dat we gezamenlijk verzetten, dan mag daar best wel meer rust in. Meer rust zorgt voor een gezondere werkomgeving, wat essentieel is, aangezien mensen de kern vormen van onze faculteit. We moeten zuinig zijn op onze medewerkers en studenten. Rust in het werk is niet alleen bevorderlijk voor het welzijn, maar het opent ook de deur naar spannende mogelijkheden zoals innovatie en het leggen van verbindingen tussen afdelingen en opleidingen. Wanneer mensen de ruimte krijgen om te ademen en te reflecteren, komen ze vaak met de meest creatieve en baanbrekende ideeën.

Wat raad je collega’s aan te zien, lezen of luisteren tijdens de kerstvakantie?
Bij de vorige vraag benadrukte ik het belang van meer rust. Dus mijn advies voor de kerstvakantie zou precies dat zijn: neem de tijd om te ontspannen en tot rust te komen. Een van de charmes van de kerstvakantie is de overvloed aan leuke familiefilms die op televisie worden uitgezonden. Dit biedt de gelegenheid om met je dierbaren samen te zijn, onder het genot van lekker eten en drinken, terwijl we samen genieten van deze films.

Wat zijn je plannen voor de kerstvakantie?
Voor mij is de kerstvakantie een afsluiting van het jaar waarbij een moment van reflectie en vooruitblik erbij horen. Even stil staan bij wat we bereikt hebben en wat de toekomst kan brengen. Maar, ik ga vooral genieten van de rust en de tijd met mijn familie. We hebben plannen om samen leuke uitstapjes te maken, en misschien wel last minute naar het buitenland te gaan.

Aan wie draag je het stokje over?
Het stokje werd aan mij overgedragen door Maiza Campos Ponce, met wie ik de Leergang Onderwijskundig Leiderschap heb gevolgd. Ik draag het stokje graag over aan mijn collega Margreet Olthof van Health Sciences, die ook actief is als vertrouwenspersoon.

Dilemma’s

Ben je bèta of alfa?
Bèta

Lift of trap?
Tja, dan krijg je een misschien wel een bèta-antwoord: dat hangt ervan af. Als ik meerdere verdiepingen omhoog moet, vooral als het er meer dan een paar zijn, neig ik naar de lift. Maar als het gaat om een of twee verdiepingen, of als ik naar beneden moet, kies ik vaak voor de trap.

Wat is je favoriete universiteitssnack?
Eerlijk gezegd heb ik die niet echt. Maar mijn dochter, daarentegen, komt graag naar de VU voor de pizza in het hoofdgebouw.

Wat vind je het mooiste VU-gebouw?
Voor mij is dat het NU-gebouw. Wat ik er vooral mooi aan vind, is hoe ruimtelijk het is opgezet, met veel daglicht dat door de grote ramen naar binnenkomt. Het creëert een sfeer die zowel uitnodigend als inspirerend is. Ik ga er altijd met veel plezier naartoe om te werken.

Wat is je favoriete kerstfilm?
Dat is absoluut 'Home Alone'. De mix van humor, avontuur en de kerstsfeer die deze film uitstraalt is tijdloos. Het is een klassieker die nooit verveelt, hoe vaak ik hem ook bekijk. Dus ja, 'Home Alone' is mijn kerstfavoriet!

Foto door Yvonne Compier.