Bas van der Klaauw nieuwe algemeen directeur van het Tinbergen Instituut

5 september 2023
Hoogleraar Bas van der Klaauw is benoemd tot de nieuwe algemeen directeur van het Amsterdam-Rotterdam Consortium for Graduate Education (ARC), waar het Tinbergen Instituut en Business Data Science onder vallen. Hij volgt hoogleraar Eric Bartelsman op, die deze functie sinds de start in 2017 bekleedt en de functie van directeur van het Tinbergen Instituut sinds 2016. Van der Klaauw zal per 1 oktober 2023 het roer overnemen.

ARC is de koepelorganisatie voor research master- en graduate (PhD) onderwijs in Economie, Econometrie en Business Data Science aan Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), Universiteit van Amsterdam (UvA) en Vrije Universiteit Amsterdam (VU). Momenteel omvat ARC twee research masters: De Tinbergen Institute Research Master in Economics and Econometrics en de Research Master Business Data Science. Het heeft kantoren in Amsterdam en Rotterdam.

De Raad van Toezicht van ARC en de decanen van de economische faculteiten van EUR, UvA en VU hebben Van der Klaauw benoemd voor een periode van 2 jaar (met een maximum van 8 jaar via herbenoeming). Zij zijn veel dank verschuldigd aan Eric Bartelsman, een van de langstzittende directeuren van het Tinbergen Instituut en initiatiefnemer van het nieuwe Business Data Science-programma, dat het Tinbergen Instituut heeft verbonden met quantitative business. Bovendien zijn zij ervan overtuigd dat Van der Klaauw de prestaties en reputatie van de graduate school en het onderzoeksinstituut verder zal versterken.

Over Bas van der Klaauw

Bas van der Klaauw, hoogleraar Beleidsevaluatie aan de VU, is momenteel voorzitter van de Onderwijsraad van het Tinbergen Instituut. Dit bestuur brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan de directeuren van de Graduate Studies. In 2008 ontving Van der Klaauw een ERC Starting Grant en in 2016 een VICI-subsidie van NWO. In het verleden bekleedde hij gastfuncties aan de Universiteit van Pennsylvania en de Johns Hopkins Universiteit. Momenteel is hij verbonden aan IZA-Bonn en CEPR-Londen.

Over Amsterdam-Rotterdam Consortium voor Graduate Education (ARC)

ARC is de koepelorganisatie voor het Tinbergen Instituut en Business Data Science (BDS). Als onderdeel van haar missie om onderzoek van hoge kwaliteit te stimuleren, definieert het Tinbergen Instituut kwaliteitsnormen voor onderzoekers op het gebied van economie, econometrie en financiën aan Erasmus School of Economics, de School of Business and Economics van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam. Wie voldoet aan de kwaliteitsnormen van het Tinbergen Instituut kan research fellow worden. Research fellows worden voorgedragen door de directeur Graduate Studies; fellowships worden toegekend namens het bestuur van ARC. Het Tinbergen Instituut heeft ruim 150 research fellows, ruim 200 promovendi en ruim 770 alumni. Het onderzoeksmasterprogramma van het Tinbergen Instituut omvat zo’n 50 studenten die veelal na het afstuderen doorgaan met een PhD bij een van de drie aangesloten scholen.

Het onderzoeksmasterprogramma Business Data Science (BDS) is een gezamenlijk initiatief van de economische en bedrijfskunde faculteiten van Erasmus Universiteit Rotterdam, de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam. BDS beschikt over eigen kantoren en (ondersteunend) personeel in zowel Rotterdam als Amsterdam (gedeeld met het Tinbergen Instituut). Het BDS-programma is ingebed in de onderzoekscultuur van de drie universiteiten. BDS is een interdisciplinair vakgebied dat bedrijfs- en managementexpertise combineert met datawetenschapsvaardigheden om organisaties te helpen datagestuurde beslissingen te nemen. Het omvat het verzamelen, analyseren en interpreteren van grote hoeveelheden gegevens met behulp van statistische en computationele technieken om inzichten te verkrijgen en (bedrijfs)waarde te creëren.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.