Wat vind je ervan dat er nu geen cijfers op jouw lijst staan?
Ik heb daar niet zoveel problemen mee. Hoewel de cijferlijst nu wel weinig onderscheidend is. Toch heb ik niet het idee dat dit van invloed is geweest op mijn sollicitaties. Goede referenties uit mijn semi-arts periode zijn waardevoller geweest.
Heb je gemerkt dat je een van de eerste studenten bent die met programmatisch toetsen werkt?
Ja dit heb ik gemerkt. Zo waren de formuliersets tijdens mijn eerste coschap interne geneeskunde niet compleet en volgde het formulier leerdoelen later. Er was een deel van onze studentengroep die dit vervolgens vergat om in te vullen maar zij werden hierop wel afgerekend tijdens de portfolio beoordeling van de Master Beoordelings Commissie (MBC). Verder merkte ik tijdens mijn semi-arts stage dat de formulieren zijn verbeterd door ze samen te voegen. Ik denk dat dit het makkelijker maakt feedback te vragen op de juiste competenties en de kwaliteit omhoog gaat doordat je niet vier losse formulieren hoeft op te sturen. Tevens merkte ik dat de uitleg over hoe feedback te vragen tijdens de master steeds beter werd.
Hoe heb je de feedback methode ervaren?
Ik heb de feedback methode als zeer stressvol ervaren in de eerste periode. Doordat het nog niet als standaard was ingesleten bij supervisie, liet ik mij in het begin vaak afwimpelen met uitspraken zoals: ''... doen we aan het eind van de week wel.'' En dan wilde de begeleider maar 1 formulier invullen. Gaandeweg ontwikkel je een eigen manier om ervoor te zorgen dat je voldoende feedback kunt vragen en wordt het minder stressvol.
Wat vind je van de vele media aandacht voor het onderwerp: geen cum laude meer op de geneeskunde faculteit VU?
Prima. Ik denk dat het namelijk niet belangrijk is of je cum laude afstudeert. Want iedereen heeft coschappen die hem of haar meer liggen dan andere en vaak is een cijfer of eindbeoordeling in programmatisch toetsen niet representatief omdat dit gegeven wordt door een specialist die je mogelijk niet frequent bent tegen gekomen tijdens je coschap. Wat jammer is, is dat er toch wel enigszins de suggestie wordt gewekt met een soort van cijfersysteem met de letters A,B,C,D,E voor de eindbeoordelingen. Het eindoordeel volgt uit een model waarin zelfstandigheid en complexiteit in samenhang met elkaar worden afgewogen.
Is het ontbreken van cijfers/afschaffen cum laude en de nieuwe manier van toetsen en feedback geven vaak onderwerp van gesprek geweest met je studie genoten? En waar gingen die gesprekken dan over?
Ja zeer frequent. Met name over de problemen waar we tegen aanliepen. Dus het halen van de hoeveelheid was voor veel studenten een struikelblok, artsen die formulieren niet invullen maar ook hoe je bepaalde competenties uit kunt vragen.
Heb je tips voor studenten die nog gaan afstuderen?
Probeer voor elke dag een specifiek mini leerdoel te maken en geef dit aan het begin van de dag aan zodat je ervoor kan zorgen dat je aan het eind van de dag hier feedback op kunt vragen en maak de doelen niet te moeilijk. Bijvoorbeeld de competentie Maatschappelijk handelen kun je in praktijk brengen door in gesprek te gaan over bijvoorbeeld de griepprik of een tetanusvaccinatie.