Afstudeeronderzoek Océane Fourmentraux in StatOR

28 maart 2023
Deze maand verscheen het afstudeeronderzoek van Econometrics and Operations Research student Océane Fourmentraux in het tijdschrift StatOR.

Samen met haar begeleider Caroline Jagtenberg en collega Pieter van den Berg van de Rotterdam School of Management, dacht ze na over apps voor burgerhulpverleners. In Nederland kennen we zo’n app als HartslagNu: die stuurt getrainde vrijwilligers naar patiënten met een hartstilstand, om te reanimeren totdat de ambulance komt.

Océane, Caroline en Pieter hebben gekeken naar meldingsstrategien voor zo’n apps: welke vrijwilliger moet wanneer een oproep krijgen? Hier moet een balans gevonden worden tussen de overlevingskans van de patiënt en de overlast voor de vrijwilligers. Met behulp van machine learning wisten ze dat vraagstuk te optimaliseren.

Het artikel is hier te lezen (pag. 22). Océane is inmiddels afgestudeerd en werkt als PhD student in de vakgroep van Pieter.