VUfonds ontvangt legaat voor ondersteuning vluchtelingstudenten

12 september 2022
Het onlangs opgerichte VUfonds heeft een eerste legaat ontvangen, ter hoogte van 50.000 euro. Het legaat is afkomstig uit de nalatenschap van Antonia Hilhorst. Zij bepaalde dat het bedrag ten goede moest komen aan de financiële ondersteuning van vluchtelingen die aan de Vrije Universiteit Amsterdam studeren.

Steeds meer mensen kiezen ervoor na te laten aan een goed doel, omdat zij zich sterk willen maken voor de maatschappij, ook als ze er zelf niet meer zijn. Door na te laten aan een universiteitsfonds dragen mensen op een mooie manier bij aan de toekomst van de wetenschap en het onderwijs, en het creëren van kansen voor studenten. Dit was precies wat de maatschappelijk en sociaal betrokken Antonia Hilhorst voor ogen had toen zij bij het opmaken van haar testament liet vastleggen dat zij na haar overlijden iets wilde betekenen voor vluchtelingstudenten aan de VU.

In het gezin van Antonia Hilhorst stond het volgen van een goede opleiding hoog in het vaandel. Tijdens de Tweede Wereldoorlog volgde Antonia een opleiding tot lerares, waarna zij al op haar 24e directrice werd van een huishoudschool in Hardenberg. Toen het Rode Kruis in 1947 jongeren benaderde met de vraag of zij een functie wilden vervullen in het voormalig Nederlands Indië, twijfelde zij niet: ze verbleef twee jaar op Java en Sumatra, met als voornaamste taak het weer op peil brengen van de gezondheid van de bevolking na de oorlog met Japan. Dit bezorgde haar bij terugkeer in Nederland een functie als docent gezondheidsleer.

Uiteindelijk werd zij directrice van een school met mbo- en lerarenopleidingen, een functie die ze tot aan haar pensioen met veel genoegen vervulde. Onderwijs bleef zo een rode draad in haar leven.

Op 25 maart 2022 overleed Antonia Hilhorst op 99-jarige leeftijd. Met haar legaat van 50.000 euro aan het VUfonds zorgt zij er postuum voor dat vluchtelingen een kans krijgen om aan de VU te studeren en een carrière op te bouwen.

Antonia Hilhorst

De maatschappelijk en sociaal betrokken Antonia Hilhorst (1923-2022) is een mooi voorbeeld voor velen. Ook na haar overlijden maakt zij zich sterk voor de maatschappij door kansen te creëren voor een kwetsbare groep.

Nalaten aan het VUfonds

Meer weten over nalaten aan het VUfonds? Neem contact op met relatiemanager Jochem Miggelbrink. Hij vertelt u graag over de mogelijkheden.

Contactpersoon

• Jochem Miggelbrink