VU-promovendus Sem Vijverberg geselecteerd voor Faculty of Impact

25 mei 2022
Sem Vijverberg van het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) is geselecteerd voor de eerste ronde van de Faculty of Impact, een nieuw programma van NWO.

Het eerste ‘cohort’ van de Faculty of Impact concentreert zich rond het thema Energietransitie en duurzaamheid. Er zijn nu tien zogeheten 'fellows' geselecteerd rondom dit thema. De tien geselecteerde onderzoekers krijgen 200.000 euro en twee jaar lang intensieve en persoonlijke begeleiding van experts op het gebied van ondernemerschap, intellectueel eigendom en investeringen.

Het innovatieproject van Sem Vijverberg is getiteld 'Stabilizing electricity grids and maximizing feed-in of renewables with AI-based forecasts several weeks ahead'. Vijverberg legt uit: "De volatiliteit op de energiemarkt zal sterk toenemen door de massale overgang naar hernieuwbare energiebronnen, in combinatie met frequentere klimaatextremen. Betrouwbare weersvoorspellingen voor de komende weken tot maanden vooruit zijn dringend nodig om de energiesector te ondersteunen bij het optimaal plannen van productie, onderhoud, middelen en distributie. Onze op kunstmatige intelligentie gebaseerde voorspellingen overtreffen die van operationele systemen. Deze verhoogde betrouwbaarheid kan nieuwe toepassingen creëren. Betrouwbare voorspellingen voor de energiesector zouden de overgang naar veerkrachtige en duurzame energiesystemen ondersteunen door 1) energie betaalbaar te houden, 2) het aandeel van hernieuwbare energiebronnen te optimaliseren en 3) energiezekerheid te bevorderen."

Over de Faculty of Impact
Een van de ambities van Nederland is ervoor te zorgen dat wetenschappelijk onderzoek ook wordt ingezet om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken en economische groei te realiseren. Veel wetenschappelijke vindingen komen nu niet op de markt, onder meer omdat het onderzoekers vaak ontbreekt aan de ervaring en kennis die nodig is om een innovatie marktrijp te maken en een commerciële organisatie op te zetten. De Faculty of Impact biedt daarom een intensief, twee jaar durend programma voor wetenschappers die met hun onderzoek impact willen maken en een eigen bedrijf willen starten.