VU en Universiteit Twente onderzoeken hoop en klimaatverandering

12 mei 2022
In een nieuw project getiteld ‘Joining forces in developing a program of hope as response to climate change’ gaan de Universiteit Twente en de VU Amsterdam de samenwerking aan in onderzoek naar hoop in tijden van klimaatverandering.

De aanvraag voor een gezamenlijk interdisciplinair project (design, theologie en psychologie) van 35.000 euro is onlangs gehonoreerd. Betrokken onderzoekers zijn onder andere Ernst Bohlmeijer (Universiteit Twente), Marjoleine van der Meij (Athena Institute, VU) en Jan Jorrit Hasselaar (Amsterdam Centre for Religion & Sustainable Development, VU) en Johan Roeland (Universitair hoofddocent, VU). Dit project onderzoekt wat hoop​, mede ontleend aan het werk van rabbijn Jonathan Sacks en aartsbisschop Desmond Tutu, kan betekenen in antwoorden op klimaatverandering.

Hoop in tijden van klimaatverandering
Hoop gaat dan over een reis, waarin betrokken partijen, met dikwijls conflicterende belangen in het heden, samen verantwoordelijkheid leren nemen voor een gedeelde toekomst. Dit kan ook als alternatief worden gebruikt voor de toenemende polarisatie in de samenleving op diverse vraagstukken.

De onderzoekers werken vanuit een interdisciplinair, wetenschappelijk en praktische blik om zo om te leren gaan met complexiteit, kwetsbaarheid en radicale onzekerheid in klimaatverandering. Als voorbeeld kijken de onderzoekers naar hoe Amsterdam omgaat met klimaatadaptatie en wordt ook de ervaring van Kaapstad wordt ingebracht als case study. Het project komt tot uitdrukking in diverse expertmeetings, interactie met onderwijs aan UT en VU en een afsluitend symposium met voorstellen tot vervolg.