VU Amsterdam keert met VUfonds terug naar filantropische roots

17 februari 2022
Iedereen kent de groene busjes wel waarmee in het verleden geld werd gespaard om de VU te financieren. Sinds 1968 werd echter niet meer actief geworven voor de universiteit. Met de oprichting van het VUfonds keert de VU terug naar haar filantropische basis. Het VUfonds zet projecten in de etalage die extra financiering kunnen gebruiken om de ambities van de wetenschappers te kunnen realiseren. De eerste twee projecten die het fonds in de schijnwerpers zet, zijn een onderzoek naar kinderobesitas en een onderzoek naar valpreventie bij ouderen.

Betere zorg voor kinderen met obesitas

In Nederland hebben ongeveer 450.000 kinderen overgewicht, van wie circa 75.000 obesitas of ernstige obesitas. Gezondheidswetenschapper Jutka Halberstadt en haar team hebben, samen met andere wetenschappers en gemeenten, een methode ontwikkeld waarmee hulpverleners kinderen met obesitas beter kunnen ondersteunen. Hierbij wordt rekening gehouden met de specifieke leefomstandigheden van een kind, die gezond eten en bewegen lastiger maken.

Halberstadt vertelt in deze video over haar onderzoek en haar ambities voor een bredere aanpak van kinderobesitas: “Kijk breder dan alleen eten en afvallen”.

Bevorderen van een actieve en gezonde ouderdom

Eén op de drie ouderen boven de 65 jaar valt minstens één keer per jaar, vaak met ernstige gevolgen. Met de groei van de populatie ouderen zal ook de druk op de gezondheidszorg toenemen. Hoogleraar Bewegingswetenschappen Mirjam Pijnappels en haar team doen onderzoek naar de effecten van ouderdom op balans, uithoudingsvermogen en de kwaliteit van dagelijkse bewegingen.

Wat dit onderzoek betekent voor het bevorderen van een actieve en gezonde ouderdom vertelt Pijnappels in deze video: “We onderzoeken met sensoren hoe ouderen bewegen en hoe ze zélf denken dat ze bewegen”.

Aandacht voor VUfonds-projecten in landelijke campagne universiteiten

Van 21 februari tot en met 25 maart vraagt de VU aandacht voor deze twee projecten in een gezamenlijke fondsenwervingscampagne van de universiteiten in Nederland. Met deze campagne wordt via de landelijke media het belang van wetenschappelijk onderzoek onder de aandacht gebracht van een breed publiek en wordt gevraagd of mensen  hieraan willen bijdragen.

Lees meer over de projecten en de landelijke campagne: