Verklaring naar aanleiding van Wob verzoek van ‘The Rights Forum’

21 februari 2022
Alle veertien Nederlandse universiteiten hebben een Wob-verzoek ontvangen van ’The Rights Forum’. Zij zullen delen van dit verzoek weigeren.

Het verzoek richt zich immers niet alleen op banden met organisaties in IsraĆ«l, maar ook met Nederlandse en internationale organisaties die zich bezighouden met religie, herdenking of de bestrijding van antisemitisme. Alle veertien Nederlandse universiteiten zullen dit deel van het verzoek weigeren. De bijzondere universiteiten zijn niet Wob-plichtig en hoeven derhalve alleen al om die reden niet aan het Wob-verzoek te voldoen, maar ondersteunen deze weigering volledig.

Universiteiten in Nederland dragen bij aan de pluriformiteit en vrijheid in (academisch) Nederland en daarbuiten. Ongelijke behandeling op basis van religie of afkomst wijzen wij ten sterkste af. Wij staan voor de veiligheid van het werkklimaat voor al onze medewerkers en studenten en het kunnen zijn van een academische gemeenschap die niemand uitsluit en waarin geen onderscheid wordt gemaakt op basis van religie of afkomst. Het vizier richten op een specifieke groep burgers, waaronder ook medewerkers, studenten en alumni van onze universiteiten zorgt voor gevoelens van onveiligheid, van onrecht en discriminatie. Hier werken wij niet aan mee.

Standpunt Vrije Universiteit Amsterdam
De stichting VU heeft ten doel bij te dragen aan een betere wereld, een wereld waarin rechtvaardigheid, medemenselijkheid en verantwoordelijkheid voor elkaar en voor de wereld centraal staan. Als bijzondere universiteit is de VU niet Wob-plichtig. Desondanks verleent de VU vaak medewerking aan Wob-verzoeken omwille van transparantie. De VU heeft aan The Rights Forum laten weten dit Wob-verzoek in zijn geheel niet in behandeling te nemen vanwege de redenen, genoemd in het gezamenlijke statement van de veertien universiteiten.