Veni-beurs voor Johanna Koehler

11 april 2022
Milieuwetenschapper Johanna Koehler van de Vrije Universiteit Amsterdam ontvangt een Veni-beurs van 280.000 euro. Met deze persoonsgebonden beurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) gaat zij onderzoek doen naar innovatieve manieren om onze watervoorziening in te richten.

Wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering maken innovatie in de manier waarop water geleverd wordt dringend noodzakelijk. Een kwart van de wereldbevolking heeft nog steeds geen veilig drinkwater. Naar aanleiding daarvan vindt op grote schaal institutionele innovatie plaats door de opkomst van nieuwe hybride organisatievormen die risico’s delen tussen private, publieke en maatschappelijke partijen. Door te onderzoeken hoe risico's en verantwoordelijkheden kunnen worden herverdeeld in deze hybride organisatievormen, maakt dit project de keuzes die samenwerkende partijen hierbij maken inzichtelijk en gaat Koehler de institutionele theorie rond risico’s verder verdiepen. Door de mondiale aanpak van het project (met een wereldwijd onderzoek en geplande casestudies in Kenia, Nepal, de VS en Duitsland), de aandacht voor de transitie naar een duurzame samenleving en de focus op gezamenlijk leren, levert het project nieuwe inzichten in de inrichting van de watervoorziening van de toekomst.

Sinds 2021 is Johanna Koehler, universitair docent bij het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM), lid van de Amsterdam Young Academy (AYA), een netwerk van veelbelovende jonge Amsterdamse wetenschappers die onderzoek over de grenzen van hun eigen werkveld trekken. Door haar focus op het ontwerp van de watervoorzieningen van de toekomst wil ze bijdragen aan de belangrijke transitie richting meer duurzame samenlevingen.

Veni-financiering
De Veni-financiering maakt samen met de Vidi- en Vici-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma. Binnen het Talentprogramma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek. In totaal ontvangen 78 wetenschappers uit de domeinen Sociale en Geesteswetenschappen (SGW) Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW) een Veni-financiering.