Samenwerkingsproject over eetomgeving op scholen

17 februari 2022
Hoe werk je samen met voedselaanbieders om het voedingsaanbod gezonder te maken? Welke mogelijkheden heeft de gemeente zelf? Wat kan een school doen? Maar vooral: Hoe werken we samen aan hetzelfde doel?

Deze vragen waren aanleiding voor JOGG (Gezonde Jeugd, Gezonde toekomst) om samen met VU-Gezondheidswetenschapper Bonnie van Dongen, VoedingscentrumGezonde SchoolWageningen University & Research en Greendish de pilot ‘Eetomgeving op Scholen’ in de JOGG-gemeenten Alkmaar, Katwijk en Lelystad uit te voeren.

Drie sporen
JOGG wil alle kinderen en jongeren van 0 t/m 19 jaar in Nederland laten opgroeien in een gezonde leefomgeving met aandacht voor gezonde voeding, voldoende bewegen, ontspanning en slaap. Door gemeenten aan te sporen om een gezonde leefstijl te bevorderen, wil JOGG een gezonde omgeving creëren. Zo ook in en rondom vo- en mbo-scholen.

Het Raamwerk Eetomgeving Scholen in en rondom vo- en mbo-scholen stond centraal bij de pilot.
Het raamwerk geeft voorbeelden en inspiratie voor lokale JOGG regisseurs. Het is ingedeeld op basis van drie sporen: gemeenten, voedselaanbieders en scholen. Binnen de gemeente kunnen beleidsmedewerkers en wethouders bijvoorbeeld kijken naar kansen in de omgevingsvisie en het voedselbeleid. Voedselaanbieders kunnen samenwerken, zoals met Greendish om een gezonder aanbod te creëren in bijvoorbeeld supermarkten. En binnen de school kan er gestreefd worden naar een Gezonde School door in te zetten op het creëren van draagvlak, een gezond voedingsaanbod in de kantine en voedseleducatie. Alle drie de sporen werken samen aan hetzelfde doel: hoe maken we de eetomgeving voor jongeren aantrekkelijk en gezond!

Van Dongen is nauw betrokken geweest bij de pilot. Vanuit haar expertise op het gebied van gezondheidsbevordering op scholen heeft zij gedurende het de pilot advies gegeven. Verder heeft zij meegewerkt aan het Evaluatierapport (om deze in te zien, mail info@jogg.nl) en de Factsheet van de pilot.

Draagvlak
De pilot heeft voor waardevolle informatie gezorgd. Zo heeft het bijgedragen aan nog meer bewustwording, dat een bredere, integrale aanpak veel effectiever is dan wanneer je alleen kleinschalig werkt. Het resultaat is onder andere dat gemeenten het thema ‘eetomgeving’ opnemen in lokale preventieakkoorden en -beleid, voedselaanbieders gemotiveerd zijn om de eetomgeving gezonder te maken en kansen voor de Gezonde School. Mede door deze pilot is de aanpak ‘Aanpak Eetomgeving Scholen’ verder vormgegeven. In 2022 gaat JOGG de aanpak binnen andere JOGG-gemeenten uitrollen.