Onderzoekscommissie mensenrechtencentrum VU van start

3 maart 2022
Het onafhankelijke en externe onderzoek naar the Cross Cultural Human Rights Centre (CCHRC), het mensenrechtencentrum dat is gelieerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), gaat van start.

Het onderzoek moet antwoord geven op de vraag of het onderzoek, het onderwijs en de overige activiteiten (waaronder producten en uitingen) van het CCHRC op een onafhankelijke manier tot stand zijn gekomen. Het College van Bestuur van de VU besloot al eerder tot dit onderzoek en heeft in de afgelopen week de leden van de onderzoekscommissie benoemd. Voorzitter van de commissie is voormalig rector magnificus en voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Leiden, tevens emeritus-hoogleraar privaatrecht, Carel Stolker. De onderzoekscommissie verwacht eind mei met haar rapport te komen.

Het College van Bestuur besloot tot het onderzoek naar aanleiding van vragen die gerezen zijn over het centrum. Rector Magnificus Jeroen Geurts: "Dit nemen we zeer serieus. Daarom heeft het College van Bestuur de financiering vanuit de Chinese Universiteit stopgezet en zijn de werkzaamheden van het centrum opgeschort. Ik ben blij met deze onderzoekscommissie die onder leiding van prof. Stolker onderzoek gaat doen naar de onafhankelijkheid van het centrum. Te allen tijde moeten wij als universiteit bereid zijn om onze werkzaamheden te laten toetsen. Dat past bij het open karakter van de VU.”

De leden van de onderzoekscommissie zijn:

• Prof. mr. Carel Stolker (voorzitter)
  • Prof. dr. Inge Hutter (EUR)
  • Prof. mr. Willem van Genugten (Tilburg University)
  • Prof. dr. Gerrie ter Haar (EUR)

De onderzoekscommissie wordt ondersteund door een externe secretaris drs. Frans Los.

Commissieleden

Prof. dr. Carel Stolker
Carel Stolker is emeritus hoogleraar privaatrecht aan de Universiteit Leiden. Hij bekleedde tal van wetenschappelijke (NWO), maatschappelijke en beleidsmatige functies. Zo was hij van 2011-2016 lid van de Raad van Bestuur van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen (FWO), en was hij respectievelijk lid (2005) en vicevoorzitter (2010) van twee visitatiecommissies van de Nederlandse rechtspraak.

Prof. dr. Inge Hutter
Inge Hutter is hoogleraar participatief en kwalitatief onderzoek in bevolking en ontwikkeling aan de Erasmus Universiteit, Rotterdam. Sinds 2015 is zij de rector van het International Institute of Social Studies, Den Haag. Ze verrichtte onderzoek op gezondheid en ontwikkeling (reproductieve gezondheid / rechten, voeding, veroudering) in India, Kameroen, Malawi en Noord-Nederland, Ze heeft jarenlange ervaring in het uitvoeren van veldwerk in het globale zuiden.

Prof. dr. Willem van Genugten
Willem van Genugten is emeritus hoogleraar Internationaal Recht aan de Universiteit Tilburg. Van 1991 tot 2006 was hij tevens hoogleraar Rechten van de Mens aan de Radboud-Universiteit. In de jaren 1991-2013 was hij lid en later voorzitter van de vaste commissie mensenrechten van de Nederlandse overheid, vanaf 1996 onderdeel van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV). Hij was voorzitter van diverse onderwijs- en onderzoeksbeoordelingscommissies.

Prof. dr. Gerrie ter Haar
Gerrie ter Haar is emeritus hoogleraar Religie en Ontwikkeling aan het International Institute of Social Studies van Erasmus Universiteit Rotterdam met bijzondere aandacht voor mensenrechten wereldwijd. Zij was o.m. vicevoorzitter van de International Association for the History of Religions (IAHR) en is een van de oprichters van de African Association for the Study of Religions (AASR).