Onderzoek naar valpreventie in landelijke fondsenwervingscampagne

18 februari 2022
‘Is gezond leven meer dan gezond zijn?’ ‘Kan onze honger naar data ook de honger in de wereld oplossen?’ Van 21 februari tot 25 maart zul je vragen als deze voorbij zien komen in de landelijke media. Het zijn vragen waarmee de universiteiten in Nederland het belang van wetenschappelijk onderzoek onder de aandacht brengen van een breed publiek en een oproep doen om hieraan bij te dragen.

De Vrije Universiteit Amsterdam is in deze campagne, via het nieuwe VUfonds, vertegenwoordigd met twee projecten. Een daarvan is het onderzoek naar valpreventie bij ouderen van hoogleraar Bewegingswetenschappen Mirjam Pijnappels.

Innovatieve methodes om valrisico te voorspellen
Eén op de drie ouderen boven de 65 jaar valt minstens één keer per jaar, vaak met ernstige gevolgen. Om valincidenten en blessures te verminderen, doet Pijnappels met haar team onderzoek naar de effecten van ouderdom op balans, uithoudingsvermogen en kwaliteit van dagelijkse bewegingen. Met de resultaten van het onderzoek worden innovatieve methodes ontwikkeld om vallen te voorspellen en te voorkomen.

Wat dit onderzoek betekent voor het bevorderen van een actieve en gezonde ouderdom vertelt Pijnappels in deze video.

Lees meer over dit project en de landelijke campagne