NWO Open Competitie ENW-XL subsidies voor VU-natuurkundigen

1 augustus 2022
Twee onderzoeksconsortia onder leiding van natuurkundigen David Dulin en Jeroen Koelemeij van de Vrije Universiteit Amsterdam hebben een subsidie toegewezen gekregen binnen de Open Competitie ENW-XL. Met deze NWO-subsidie, van maximaal 3 miljoen euro per project, kunnen de wetenschappers hun onderzoekslijnen versterken en verder uitbreiden.

David Dulin en collega's, waaronder VU-biofysicus Gijs Wuite, gaan de belangrijkste determinanten bij de vermenigvuldiging van het coronavirus onderzoeken om potentiële nieuwe doelwitten voor de ontwikkeling van antivirale geneesmiddelen aan het licht te brengen. Tegelijkertijd zal het consortium van Jeroen Koelemeij quantumtechnologie inzetten om zowel de bekende als mogelijke hogere natuurwetten veel nauwkeuriger in kaart te brengen. Ook een project waaraan VU-natuurkundigen Rick Bethlem en Wim Ubachs mee zullen werken wordt gesubsidieerd binnen de Open Competitie. In dit project genaamd ‘Met koude moleculen op zoek naar een barst in fundamentele symmetrieën’, dat geleid wordt door Rijksuniversiteit Groningen, zullen zij het Standaardmodel van de deeltjesfysica testen en op zoek gaan naar afwijkingen.

Op zoek naar de achilleshiel van coronavirussen
Ondanks COVID19-vaccinaties worden mensen nog steeds ziek en liggen toekomstige varianten op de loer. Om nieuwe antivirale medicijnen te ontwikkelen die long-COVID en de duur van ziekenhuisopname beperken moeten we weten hoe virussen zich voortplanten binnen de cel. VU-biofysici David Dulin en Gijs Wuite gaan de achilleshiel van coronavirussen onderzoeken, namelijk hoe coronavirussen hun erfelijk materiaal vermenigvuldigen en hoe erfelijk materiaal in nieuwe virusdeeltjes wordt ingepakt. Hiervoor wordt er een interdisciplinair team samengebracht van biologen, experimentele en theoretische natuurkundigen om het vroege stadium van virusvermenigvuldiging bloot te leggen.

Quantumgereedschap voor speurtochten naar nieuwe natuurwetten in atomen en moleculen
Bekende natuurkundewetten zoals quantummechanica en relativiteitstheorie zijn zeer succesvol gebleken. Tegelijkertijd staat de wetenschap voor raadsels die erop lijken te wijzen dat er hogere, nog onbekende natuurkundewetten bestaan, met bijbehorende nieuwe deeltjes en natuurkrachten. Een consortium van VU en UvA onderzoekers gaat quantumtechnologie inzetten om met ongekend hoge precisie atomen en moleculen te meten, waarvoor zeer nauwkeurige theoretische voorspellingen beschikbaar zijn, om daarmee zowel de bekende als mogelijke hogere natuurwetten veel nauwkeuriger in kaart te brengen. Naast projectleider Koelemeij en onderzoekers aan de Universiteit van Amsterdam, zullen ook Kjeld Eikema en Max Beyer van de VU aan dit onderzoek werken.

NWO Open Competitie ENW – XL
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft in totaal 21 projecten een XL-subsidie binnen de Open Competitie van het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) toegekend. In dit programma kunnen onderzoekers in samenwerking (consortia) onderzoeksvoorstellen indienen voor nieuwsgierigheidsgedreven, ongebonden fundamenteel onderzoek. De projecten zullen grotendeels dit jaar nog van start gaan en gemiddeld vijf jaar duren.