Nieuwe Meetschaats geeft kennis over techniek van schaatsbeweging

27 januari 2022
De Winterspelen in Beijing komen eraan. Hoe zullen de Nederlandse schaatsers presteren? De nieuwe Meetschaats levert coaches en schaatsers feedback over techniek schaatsbeweging.

In de toekomst gaan de Nederlandse topschaatsers misschien nog wel harder schaatsen dankzij een schaats vol elektronica. Deze meetschaats geeft topschaatsers en coaches informatie over de techniek van de schaatsbeweging. Het krachtenspel tussen de voet, het ijs en de schaats kan ermee worden gemeten.

De nieuwe meetschaats is een doorontwikkeling van eerdere prototypen, en ontwikkeld binnen het Sport Data Center, een consortium van onder andere de Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit Amsterdam. Jeroen van der Eb (voorheen Vrije Universiteit Amsterdam, nu Universiteit Leiden) won met de Meetschaats de Sportinnovator prijs 2020.

Bekijk hier het filmpje van Sportinnovator